Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Jag har 2 liters motorn i min 460 -95 vilken ska vara fransk. Är den 4-stegade automaten också fransk eller är det volvos? Lustig bil med t ex. en generator av ett märke jag aldrig hört talas om, Valio eller vad den nu hette. :)
Användarvisningsbild
av vetten
Det största problemet är att vissa av dom kan ladda lite för mycket så att bilen äter glödlampor, men inte allt för vanligt ändå.
Fransk variant av Borsch.
Användarvisningsbild
av Perc
Valeo är en av dom stora europeiska underleverantörerna till fordonsindustrin tillsammans med Bosch, ZF, Schaeffler och kanske någon till som jag glömt.

Volvo 400-serien är mycket nära släkt med Renault 19, även motorerna. Skulle bli mycket förvånad om inte också växellådorna är samma. Då den konstruerades på 80-talet hade ju Volvo ingen som helst egen utveckling för framhjulsdrivna bilar.

Automatlådor är för övrigt något som väldigt få biltillverkare tillverkar själva. När 850-modellen kom började Volvo använda japanska Aisin Warner-lådor, och det gör dom än idag med mycket få undantag.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
ZF4 HP14 har jag i bilen. Tycker den fungerar bra. Vad jag märkt är att den är "uppskruvad" så fjärde växeln går inte i under 68 km/tim och faller hastigheten till 65 så trillar trean i. Detta gör att bilen alltid känns pigg och upp och nedväxlingar inte sker i onödan. Hydralisk på 1 och 2, på 3 60 % mekanisk och 40 % hydralisk och på fyran 100 % mekanisk.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]