Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amatörernas Amatör
Hej alla glada!

Är precis vad mitt användarnamn antyder när det gäller Volvo.

Har en 240 från början av nittiotalet som tuggat tjugosjutusen mil. Aldrig ägt en volvo i hela mitt liv förut.

Skulle vara mer än tacksam om någon kunde hjälpa mig med mitt problem:

När jag kommer upp i mellan nittio och hundra kilometer i timmen börjar bilen yla som en stucken gris. Och det låter alltså som en gris. Ibland ihängande i flera minuter och ibland bara något pip i taget. Detta är inget remljud, det vet jag hur det låter. Har aldrig hört något liknande i hela mitt liv. Det är alltid runt denna hastighet eländet börjar. Har testat att stänga av fläkten, byta växel, frikoppla, bromsa, dra i handbromsen, veva ner rutan för att se om ljudet påverkas, men icke!

Bilen går annars som ett skott, inga större problem förutom att den läcker in vatten som ett såll någonstans (rutlist?) samt sedvanligt avgassysstems(sport)ljud.

Skulle somsagt vara riktigt tacksam om någon guru vet vad detta kan vara för något och upplysa mig.

Eller köpa bilskrället av mig, måste ju kunna köra den i över hundra... ;)
av Rådlös
Det är gummilisten runt framrutan som låter. Den kommer i svängning och vibration ungefär som ett saxofonmunstycke av luftströmmen. Man tror att Charlie "Bird" Parker sitter som passagerare.
Jag har lika dant på min bil. Och flera bekanta med Volvo 200 (tjänstebilar) kan (kunde) berätta samma sak. Ibland kan det räcka med lite regnvatten eller spolarvätska. Då tystnar det.
Troligtvis är det en sådan (misslyckad?) konstruktion. Äldre Volvo 200 hade en uppstyvande metallram i gummilisten. Dom var också tysta.
Visst kan man rådfråga en bilglasmästare och andra "experter". Men jag tror inte dom har så mycket mer att komma med. Kanske är det så också att gummit hårdnar något med åldern, och därigenom blir styvare? Så du får se fram emot "ålderns höst" på din bil.

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]