Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Shudnawz
Hej!

Jag har en 480ES -87 med en växellåda som vägrar lägga i en växel. Det började med att den var bråkig att lägga i backen på, och ibland "låste den ute sig" från alla växlar utom backen och femman. Nu ligger lådan i neutral, men växelväljaren nere på lådan rör sig inte en millimeter med måttligt handvåld. Länkaget från spaken och fram är ok, när jag kopplar bort det rör sig växelspaken normalt, så felet ligger i lådan nånstans.
Frågan är om jag vågar vålda till växelväljaren med stora släggan, eller om det krävs delning/byte av lådan för att reda ut knaset?

Ställ gärna mot-/följdfrågor så ska jag svara så gott jag kan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om länkaget verkligen är OK så är nog öppning av växellådan det enda att göra.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Shudnawz
Attans, jag var rädd för det. Då får det bli att byta med en som jag vet funkar. Men det är ju ett redigt helg-projekt, även om jag har tillgång till bra verkstad.
Användarvisningsbild
av vetten
Försök att få tag i en M59 som anses vara den bästa av 400-seriens växellådor. Sen om det är färddator vilket du antagligen har så måste du se till att du får en med elektrisk givare för hastighetsmätaren, när du ändå är där och rotar så byter du givetvis kopplingen och urtrampningslagret.
Användarvisningsbild
av Shudnawz
Har en -88a stående som reservdelsbil, så i första hand försöker jag ta från den. Där finns färddator och allt möjligt bös, så den borde funka tycker man.
Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]