Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hahaha dedär är fan inte kul att laga :lol: ...

Bild

Ser de ut sådär får man kapa bort mycket. Har gjort ett par sådana där lagningar, och visst de går, men då gäller de att man antingen har ny plåt att svetsa dit eller kan knacka till sina egna stumpar. Bra svets (inte någon jula-mig), kap och lite andra smågrejer är ett måste för att ordna upp problemet....

Sen förstås beror det helt och hållet på hur seriöst man vill göra det. Jag gjorde det halvseriöst i alla fall, bytte plåtarna bit för bit och behöll så mycket som möjligt av originalstrukturerna men de blir ju fult där man inte kommer åt ordentligt... Annars kapar man bara bort det värsta och lägger över en plåt och svetsar omlott :lol:
Tillägg: Angående dörrarna. Har man rostprickar/ små hål är det genomruttet. Det rostar inifrån och ut på dessa. Där får man också kapa bort stycken och bygga nytt. (Har gjort de också)
av rd350
Angående olja som rostskydd så är det överlägset bäst på en gammal och redan rostig bil! Köp "ML" av valfritt fabrikat och blanda hälften motorolja. Obs! det ska vara ny olja aldrig spillolja. Blandningen blåser du sen i bilens hålrum, upprepa efter ett par år då oljan "runnit av"
av Nigel52
Jag håller "föregående talare" när det gäller din Volvo. Att lägga ner de pengarna som du nämner är bortkastat. För långt mindre pengar än 35.000 kronor kan du hitta en 240 i mycket fint skick. Som också nämnts av annan är även 10.000 kronor för att tillfälligt hejda rosten - pengar i sjön.

Om du vill ha en fin 240 - kolla blocket eller annonsera att du vill köpa. Tänk bara på att många som vill sälja övervärderar sina egna objekt och sätter sina priser därefter. Jag har själv en rostfri 240 Classic från 1993 med 20.000 mil på mätaren och i ett skick som gör att en del står och kollar när man har parkerat bilen utanför mataffären och inte sällan får jag positiva kommentarer om bilen. Men även så är ett realistkt pris kanske möjligen 20.000 kronor eller någon tusenlapp däröver. Mer är de inte värda - hur fina de än är - inte på marknaden i alla fall. Nu är den dock inte till salu någon dag i veckan.

Så, använd dina pengar till att köpa en fin 240 istället för att laga den du har !
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]