Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shane54
Hej alla glada!
Har stött på ett nytt problem med min 240 från -89. Vindrutetorkarna går inte att stänga av även när jag är i "stop" läget så fortsätter dem på lägsta hastighet tills jag drar säkringen.
Har precis vart på skroten som jag har ganska bra kontakt med och testat 3 olika vidrutetorkar-motorer och även testat två st olika spakar men alla ger samma resultat. Detta dök upp från ingenstans en gång när jag använt torkarna vid regnväder.

Är det någon som upplevt detta eller har någon ide av vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 Shane54, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av thorell
Hade samma problem på min 240. Detta löstes genom att byta relät som styr torkarmotorn. Den sitter bland säkringarna på vid förardörren.

I mitt fall hade relät blivit vattenfyllt.
av Shane54
Låter som en mycket trolig anledning, kan du precisera lite mer exakt vart det sitter och vilken storlek det har? Skall köra iväg i eftermiddag direkt och prova byta det.

Tack!
av Rådlös
Har du bara bytt motorn eller hela utväxlingen också?
Det är så i utväxlingen att det är ett hjul, en skiva med kontaktyta på ena halvan. Som en halvmåne ungefär. Om den här skivan rubbas ur sitt läge på axelvarvet så hinner hjulet snurra förbi "nollpunkten" där den normalt skall stanna. Och därför fortsätter den på ett nytt varv den hela tiden.
Om det är detta felet (jag hade så i min 245) så kan du med lite finkänslighet och fingertoppskänsla stänga av torkarna utan att behöva dra ur någon säkring. Du påverkar spaken några grader, ca 5~10, och håller så när torkarna normalt skall vända till ett nytt varv. Med lite träning hittar du rätt läge för det här.
Naturligtvis är ju det bästa att åtgärda felet, men man kanske behöver lite tid och förberedelse för det.
av Shane54
Jag har provat byta tre kompletta motorer och två kompletta spakar så det talar för relät har dock ingen aning vart det sitter men så fort jag får info om det så skall jag prova byta detta. All övrig el fungerar nämligen utmärkt, tack för tipset annars.
Användarvisningsbild
av Vix
Vet inte hur stor skillnad det är, men på en gammel D-kadett jag hade ville inte heller torkarna stanna... Hittade en jordkabel i motorrummet (långt ifrån torkarmotor och grejer) som gått av. Lagade den och sen gick det kalas igen.
av Shane54
Testade även att byta intervall relä och det blev ingen skillnad tyvärr. Skall gå igenom kablarna i helgen och rengöra för att säkerställa att kontakterna ser bra ut.
Någon som har några andra ider?
Lyckades till sist lokalisera felet till kontakten som intervall relät kopplas in till. Klippte kablarna på den och lödade dit en bättre begagnad från skroten. Nu går vindrutetorkarna som en dröm igen, skam den som ger sig!

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]