Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sverkerssson
Hallå igen, och än en gång tack för engagemanget!, nu känns det lite hoppfullare än tidigare måste jag säga. Jag ska säga till mekaren ov avgasvärdena och se om jag kan hitta begagnade delar på skroten, åtminstone lambdasonden, för den verkar väldigt dyr ny. Det bakre knutkorset verkar mer överkomligt, så det kan hända jag låter verkstadskillen ta hand om det om det löser sig till det bästa med avgasvärdena :)

Jag återkommer säkert med fler frågor :) Det verkar vara ett mycket bra forum detta, men verkligt seriösa människor, det är skönt att se!
av Sverkerssson
Förresten - var hittar jag lamdasonden på bilen? Jag har fått tag i en begagnad sond för 300 kronor, den kommer om några dagar och då tänkte jag se om jag kunde byta den själv. Löser det problemet så behöver jag ju inte fundera mer över den saken... Men då vill det ju till att jag vet var den finns på bilen :). ÄR det något särskilt man behöver tänka på när man byter sonden?
av Rådlös
Lambdasonden sitter på avgasröret framför katalysatorn under bilen, efter grenröret och värmemantlarna. Det ser ungefär ut som ett tändstift i avgasröret.
När man lossar och drar fast lambdasonden brukar man ha en hylsa som är slitsad. Det vill säga att det är ett öppet spår i hylsan som man "lägger in" kabeln genom. Biltema och andra bilstormarknadert har sådana speciella hylsor. Om man avser att kassera den gamla sonden, så kanske kabeln inte är så mycket att vara rädd om. Men den nya kräver nog en rätt sorts hylsa.
av Sverkerssson
Halloj igen - nu ska jag avlägga lite rapport! Jag bytte lambdasonden själv - det funkade utan några specialnycklar. Den där lampan slocknade, och sedan körde jag till verkstaden och beställde tid till igår för att fixa kardanknuten, samt kolla om avgasvärdena var ok igen. Sen körde jag 40 mil till Skåne och jobbade i två veckor och så hem igen, lagom till inlämningen av bilen på verkstaden. Killen fick den på morgonen och framåt em ringde han och sa att det hade strulat - knutkorset gick inte att få på plats, fästet passade inte...jag blev tvungen att vänta till dagen efter - då bilen skulle till bilprovningen igen för efterkontroll...dessutom var avgasvärdena fortfarande för höga, fast de var mer normala. "Har du tur funkar det" sa killen, "annars blir det kanske byte av katalysatorn som nästa steg..."

Inga goda utsikter precis! Och räkningen för bytet av kardanknuten tordes jag inte tänka på....killen hade ju haft bilen hela dagen och inte lyckats få ihop det...läge för depression alltså...

Men allt gick som smort! Till att börja med fick jag betala 1095 kronor för kalaset - alltså en timmes jobb. Helt ok, och jag är glad att jag inte själv fick strulet med det där icke-passande fästet. Sen åkte jag till bilprovningen, och blev med beröm godkänd vad gäller avgasvärdena! Slutsats: Lamdasonden var hela problemet, och den kostade mig 300 kr och lite krypande under bilen.

Jag är ganska nöjd :)

Än en gång - tack för alla tips - jag återkommer till nästa besiktning...
av Sverkerssson
Halloj igen - nu har jag besiktigat bilen igen fram till 2013 - utan anmärkning, vilket var förvånande - det har aldrig hänt mig förr. Men nu har jag i alla fall fått problem med min nybesiktigade bil. Idag när jag skulle starta den var den fullständigt död, dvs motorn går runt och allt ser ut som det brukar men den tänder inte alls. Jag tänkte först att det kanske hade med vädret att göra - det har regnat oupphörligt i tre dagar...men den har aldrig varit svårstartad tidigare trots regn så jag kollade diagnosi boxen. Jag fick tre felkoder:

2.1.4 och 2.3.2 och 1.3.1

Om jag nu tolkar detta rätt så visar första koden att varvtalsgivaren/signalgivaren (vad det nu heter) inte funkar, den som sitter monterad på svänghjulet. Nästa kod visar att lambdaregleringen är fel och den sista att varvtalssignal saknas. Det känns ju som att det har med vartannat att göra, och min lekmannagissning är att varvtalsgivaren lagt av (vad kan bli fel med den egentligen?) - vilket får de andra felkoderna som följd. Jag tänkte börja med att byta varvtalsgivaren, som ju är billig, men det vore bra att höra om någon har några andra idéer om vad som kan ha hänt. Just när det gäller varvräknaren så har den inte fungerat på bilen sen jag köpte den, men det tror jag inte har med givaren att göra, för bilen har ju gått fint ända fram till idag. Det känns också konstigt att bilen har gått sönder när den stått stilla, fast det är väl en slump kanske.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]