Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av per_f
Halloj.
Jag har ett problem med min volvo 244 -84 (B21a)
Ibland börjar den utan förvarning att hacka på låga&medelhöga varvtal..
Det här felet har börjat uppstå allt oftare på senare tid. Det började för nästan ett år sedan på en längre körning. Helt plötsligt började den att hacka och spotta&fräsa.
Var tvungen att ligga på låga växlar/höga varv för att bilen skulle uppföra sig någorlunda normalt.
Sen uppförde den sig helt normalt tills för nån månad sen.

Det verkar kvitta om motorn är varmkörd eller ej..Ibland funkar den utmärkt på väg till en affär, 10 minuter senare när jag kör hem därifrån så uppstår problemet.
Ibland blir det även så att det känns som om bilen "kvävs" när jag trycker ner gaspedalen, det händer alltså ingenting..sen tar det några sekunder och sen fortsätter det "vanliga" hackandet.

Det som känns så konstigt är att problemet uppstår så oregelbundet - Bilen kan gå bra i en vecka, sen går den dåligt i en dag...

Väldigt tacksam för tips!
Tack för mig
Användarvisningsbild
av Sparkz
Börja med byte brytare, tändinställning, co-justering, det ska göras varje service. Och det var 1000-milsintervall på den tiden!
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
om du har förgasare av stromberg typ så kan du börja med att kolla oljan i förgasarn det ska vara olja i den för att dämpa trottel lyftet något är det inte olja där så går dom som skit när man varvar upp dom ..

Lampa 9 delar inkommande spänning med lampa 1[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Hej, Jag lämnade in min S60 D5 -12 för […]

Fel efter byte VVT

Gjorde om, tog bort rem och nollade motor med tolk[…]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Kollar på första bil åt dött[…]