- lör 02 apr 2005, 17:27
#6236
245GLT-90 med B230F som tidigare gick som en klocka. Började dra orimligt mycket bensin samt bli svårstartad när den var kall. Nu startar den inte alls. Det var precis som om den bara startade på en eller två cylindrar först, innan den hostade igång ordentligt. Tomgången var också orimligt hög de sista månaderna, mellan 1200 och 1500 rpm.
Alla säkringar och bleck är rengjorda/bytta, precis som jordflätor och andra anslutningar. Bränslepumpreläet fungerar som det ska och det låter som om pumpen går. Nya stift och kablar finnes. Rotor och fördelare är OK. Det luktar bensin runt och i hela bilen efter startförsök utom just i motorrummet.
Bilen gick farligt varm ett par gånger på grund av läckande vattenpump och plasten runt kabelnskon till tempgivaren är bränd. Kan felet vara så enkelt? Hur testar jag funktion av tempgivare? Den sitter dumt till och hårt som f_n, kan jag skada något annat än knogarna om jag tar i ordentligt?
Vad är det för givare/sensor som sitter i blocket under tempgivaren? Kan den ha med saken att göra?
Många frågor blev det, hoppas någon kan hjälpa mej.
Alla säkringar och bleck är rengjorda/bytta, precis som jordflätor och andra anslutningar. Bränslepumpreläet fungerar som det ska och det låter som om pumpen går. Nya stift och kablar finnes. Rotor och fördelare är OK. Det luktar bensin runt och i hela bilen efter startförsök utom just i motorrummet.
Bilen gick farligt varm ett par gånger på grund av läckande vattenpump och plasten runt kabelnskon till tempgivaren är bränd. Kan felet vara så enkelt? Hur testar jag funktion av tempgivare? Den sitter dumt till och hårt som f_n, kan jag skada något annat än knogarna om jag tar i ordentligt?
Vad är det för givare/sensor som sitter i blocket under tempgivaren? Kan den ha med saken att göra?
Många frågor blev det, hoppas någon kan hjälpa mej.