Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeep_tom
Jag skulle vilja veta vilka längder det finns på kardanaxlarna på volvo 240? Det är ju olika längder beroende på modell av växellåda, och om det är automat eller inte.

Men sitter någon på fakta om just hur lång dessa olika är, och vilka olika som finns?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Pozze
jeep_tom skrev:Jag skulle vilja veta vilka längder det finns på kardanaxlarna på volvo 240? Det är ju olika längder beroende på modell av växellåda, och om det är automat eller inte.

Men sitter någon på fakta om just hur lång dessa olika är, och vilka olika som finns?

Tack på förhand.
Jag kollade som hastigast i en reservdelskatalog med upptäckte intet om längderna, enbart diametrarna.

Inte vet jag - kan det möjligen framgå i Volvos gröna häften, eller...?
av volvoyamha
Den långa kardan axeln är lika lång på ALLA modeller. Det är mellan axeln som är olika.
jag tror faktiskt det finns fyra stycken! tidiga med b20/m40 och b20/45 b21/45 b23/m45 och alla med fry stegs manuell låda har en längd.
Den med m47:an har en längd.
Dom med automat har en längd
Dom med över växel m41/m46 har en längd?

Jag tror det är så :)

Mvh Vy!
Användarvisningsbild
av Pozze
volvoyamha skrev:Den långa kardan axeln är lika lång på ALLA modeller. Det är mellan axeln som är olika.
jag tror faktiskt det finns fyra stycken! tidiga med b20/m40 och b20/45 b21/45 b23/m45 och alla med fry stegs manuell låda har en längd.
Den med m47:an har en längd.
Dom med automat har en längd
Dom med över växel m41/m46 har en längd?

Jag tror det är så :)

Mvh Vy!
Jag förmodar att min nedan avbildade är en "mellanaxel". Men den är ju teleskopisk via splines så i vilket läge, och mellan vad, ska längden på den mätas?

Bild
av volvoyamha
Ja den delen av kardan röret som löper ifrån v-lådan till stödlagret! :)
Du får dra i sär splinsen och mäta ifrån där mellan axeln slutar och till mebringaren. (plattan du lägge imot v-lådan som har fyra hål) :)

Jag skall se om jag kan lura fram längderna! :)

Mvh Vy.
Användarvisningsbild
av Pozze
jeep_tom skrev:ja då skulle jag bara behöva längden på dessa olika, så jag kan mäta o se vad ja behöver till mitt motorbygge :lol:
Så här är längden på min, ca 455 mm.

Bild
Användarvisningsbild
av Pozze
volvoyamha skrev:det är ''lång'' kardan. Lika lång på ALLA original.
Är detta alltså den längsta typen mellanaxel?

Bild
Bild
av volvoyamha
Pozze skrev:
volvoyamha skrev:det är ''lång'' kardan. Lika lång på ALLA original.
Är detta alltså den längsta typen mellanaxel?

Bild
Bild

OJ! misstag av mig... Såg ut som det var kardan biten som gick ifrån bakaxeln till stödlagret=lika lång på alla. :-(O)

Den som är på bilden är den som går ifrån v-lådan till stödlagret sk mellan axeln, den på bilden ser ut att sitta på en 4växlad+od?
Alltså är det den kortaste mellan axeln tror jag,

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]