Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min 460 från 91 gick väldigt dåligt när det var fuktigt ute och nu när våren kom la den av helt. Första tanken var fördelarlocket med rotor så skyndade iväg för att köpa nytt. Trots detta blev det ingen skillnad. Kontrollerade då gnistan mellan tändspole och fördelarlock. där var det minsann ingen gnista. Köpte mig då en begagnad (fungerande) tändspole och bytte även denna. Inget nytt. bilen vill fortfarande inte tända. har rengjort jord kablar och mätt upp de olika kablarna som går in i tändspolen. den ena ligger på 12v så fort tändningen är på de andra två ligger och pendlar runt 5v. detta mättes upp med ett trött batteri, har nu ett nytt som är full laddat men startar fortfarande inte. så till min fråga:

Vad kan det vara för fel om tändspolen inte ger ifrån sig någon gnista?
är det någon som vet vad de två kablarna som inte är plus och jord går till och vad de gör på tändspolen?

Tacksam för hjälp!

Mvh: Henrik
Har för mig att du har en vevaxelgivare i ditt motorsystem och den kan vara boven. angående kablarna på tändspolens minus så är jag inte hundra men en av dom bör vara till en eventuell varvräknare.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Har för mig att du har en vevaxelgivare i ditt motorsystem och den kan vara boven. angående kablarna på tändspolens minus så är jag inte hundra men en av dom bör vara till en eventuell varvräknare.

Mvh GK
Går det att mäta upp detta på något bra sätt? eller hur ser/vet man att den är trasig. Går ut nu och försöker hitta den. tack för ett snabbt svar.
Hittade den och plockade lös den. den var ganska smutsig så rengjorde den. stoppade tillbaka den men ingen förbättring skedde. Det var som ett metallstift. frågan är om de kan bli utslitet eller på vilket sätt går den sönder. är det genom magnetism den känner av eller ligger den emot något?
Mät upp vad du har för resistans i vevaxelgivaren, har för mig att det skall vara runt 250 Ohm.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Mät upp vad du har för resistans i vevaxelgivaren, har för mig att det skall vara runt 250 Ohm.

Mvh GK
Det ska jag göra. blir dock nästa vecka nu väntas skidåkning i riksgränsen, dit bilen skulle ha tagit mig. Återkommer under nästa vecka! Tack för tipsen GK, uppskattas!
Ok! gnista fixad. var en jordkabel mellan tändspole och fördelarlock som hade tröttnat på livet. Den är bytt och bilen gick igång. Funkade fint under dagen när den användes i massa olika ärenden sen dagen efter stod den still igen... vägrar starta igen. lyckades få igång den med hjälp av ett gammalt mopedtrick. manuellt choka den med handen för luftinsuget. Funkade hur bra som helst under dagen igen men morgonen efter det stod den still igen och jag fick inte igång den även med mopedtricket.

Är det någon som vet hur man kan mäta upp olika delar som styr den elektriska choken. Jag har en misstanke på temperaturgivaren till motorblocket. Så hur funkar den och går det att mäta upp huruvida den fungerar eller ej?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]