- tis 24 apr 2012, 08:52
#639948
Ang topp packning och oljud.
Om topp packning åkt, tappar den komprison, får olja i vattnet, vatten i oljan eller bägge delarna, det kan även läcka mellan två cylindrar.
Motorn BRUKAR aldrig ta skada av detta. Mer än att du får demonterar topp locket, plana detta(någon hundra lapp på en industri skola), nya topp packning, nya bultar, nytt oljefilter, ny olja och ny glykol så skall det bara vara att tuta och köra.
När du lämnar toppen på planing så skall du säga att du vill har en rikt planad.
Enklast att vetta om topp packning gått, kan var följande
Olje stickan// dra upp denna olja skall vara brun/svart. Är det går geggig eller vit eller så, då är det vatten i oljan=topp packningen.
Olje påfyllnings locket// skruva bort denna, utrymmet under skall vara ''rent'' och ha en brun/svag svart nyans, även lockets under sida skall ha en brun svag svart nyans. Är denna grå geggig, vit aktig eller liknade=vatten i oljan= topp packningen.
Expansionskärlet//(där du fyller glykol), skruva upp locket, vattnet/glykolen som är/skall vara där i skall vara klart och blått/rött/görnt eller vad du har för färg, det skall vara klart och fint.
Är det minsta vit gegga, grå aktig sörja eller så= olja i vatten= topp packningen.
Du kan även ta ett komp test i varje tändstift håll, med en avsedd komp mätare. Det skall vara jämt och fint på alla cylindrar. Är någon cylinder avikande mycket mindre komp i=topp packningen, ringar, kolv, ventiler eller liknade.
Att plocka bort en topp, byta packningen och bultar, kan vem som helst som har grund kunskaperna i ett garage och har du Hanyes boken till hjälp skall man klara detta om man nu läser noggrant!
Mvh Anders