Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoyamha
Tjena, det lär säkert finns typ? 100xxx trådar om detta,
Men vill ändå fråga.
Volvo 245
års modell 1984
Motor b23a
Mil tal 36xxx

På en B23A 1984, vad gör pulsarie ventilerna och vad är deras uppgift? gör det något med tomgången? kallstart/varmstart? bränsle förbrukningen?

Mvh Anders
av Jiim
Jadu Anders om jag inte missminner mig så tillsätter pulsair ventilen syre till grenröret vilket gör att man får ner HC värdet.

Rätta mig om jag har fel
Senast redigerad av 1 Jiim, redigerad totalt 0 gånger.
av volvoyamha
:o ... det skjuter väl avgaserna mot luftbruken? via en slang?
på den där slangen har du en klocka (av plast, svart). Ifrån den går den går det en tunn till typ insuget och en tjock till typ luftburken??

Hmm någon måste verkligen veta och förklara!!
av osla
jaha är det epatraktor.org användare här nu. är jag som är volvo244gl på de forumet.

ingen aning vad det riktigt gör, men man kan då plocka bort vacum slangen från insuget till klockan utan att avgas värdena ändras iaf så lite att bess skulle bry sig. man ska väl bara kunna plugga det i slangen just före det förgrenar sig till dom två rören
av Amarace
volvoyamha skrev::o ... det skjuter väl avgaserna mot luftbruken? via en slang?
på den där slangen har du en klocka (av plast, svart). Ifrån den går den går det en tunn till typ insuget och en tjock till typ luftburken??

Hmm någon måste verkligen veta och förklara!!

Skjuter dom avgaserna mot luftburken så har du verkligne kassa ventiler, är ingen hit skicka avgaser in i luftburken ;)

Det är som Jim säger, dom "suger" luft från luftburken och den luften tillförs avgaserna i avgasportarna för att få renare avgaser, därför man alltid ska kolla CO med Pulsair pluggat.
av volvoyamha
äHaaaa :lol:

ja du ser, du vet dom skickas ju hit och dit *ironi*

hur skall man undersöka dessa skapelser för att se om dom är i skick eller ej? ;)
av Amarace
DOm fungerar som backventiler, du ska inte kunna suga genom dom från luftburkssidan, går det är dom kass.
av volvoyamha
Uscha den där slangen lär säkert smaka mumma... Jaha, smak prov på fredag. Eller nej jag menar, sug prov :lol: :wink:

tackar Amarace :)
av Amarace
Eller så känner du bara när motorn går om det suger eller trycker i slangen/ventilerna ;)

Eller tar loss ventilerna och blåser genom dom från avgashållet.
av volvoyamha
Man kan göra så, men är säkert inte riktigt rätt :roll: :lol:
Vet inte vad jag tänker med, är nog trött..
Innan detta skall göras lär jag byta motorn först.

Efter lite kopplings kickande på 3000rpm.. Sa motorn upp sig :(
Troligen lite övervarv och tappat olje tryck vid fler tal gånger. Efter detta sa det PANG motorn orkar inget och stannar.. När den väl startar går den fint till ca 1700-2000 och där över, då knackar det som en gammal diesel..

troligen ett vev lager?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]