Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå, skulle behöva lite hjälp med att koppla in insuget till min b21et. Första gången jag håller på med nån motor så är inte så hemma där än.
Jag slänger upp lite bilder så att det blir lättare att göra sig förstod.
Bild
Bild
Bild

nr 1: Har ingen aning vad det är till.
nr 2 : I det hålet satt nr14 som jag tror är en trasig termotidgivare.
nr 3 : Motortempsgivare?
nr 4 : Det hålet är pluggat
nr 5 : Har sett att på flera b21et ska det sitta en slang där. Vart går den slangen?
nr 6 : Vad är de? Och vart ska slangen?
nr 7 : Pluggad som syns, vart ska den?
nr 8 : Vad är den till?
nr 9 : Bromsservon
nr 10 : Vart ska den?
nr 11 : Den satt på vacumklockan på fördelaren.
nr 12 : Kallstartsventilen
nr 13 : Det är? Den är även pluggad efter den där kopplingen.
nr 14 : Tror det är en trasig termotidgivare

Ni får gärna rätta mig om jag har fel och även säga vad dom som jag inte vet vad dom är till ska osv!
Senast redigerad av 1 Johan73, redigerad totalt 0 gånger.
½ pluggad.

3 tempmätaren för komdinationshuset.

4 termotid givaren. tror denna sitter skruvad genom insuget.

5 Det beror på helt vilken bränsletrycksregulator du har. Du skall ha. Boch nr/ 082(sista tre tror jag. Volvo 127 6946-9

6 Oljefällan/vevhusvent. Denna slang skall sitta på insuget någon stans. På en förgasare sitter denne på stor anslutningen på förgasaren ifrån luftbruken. Jag tror den skall sista vid tryckslangen/anslutningen till ’’förgasaren’’.

7/ 8/ 9. En skall vara pluggad. En skall till turbo trycks regulatorn tror jag… den som är sammankopplad med bränslepumps relät. En till bromsservot. (tror 7, är till dom som är tic).

10/ slang-->T-kors-->ena slangen till fördelaren(klockan)-->den andra slangen till typ en vaccum tank, det är ’’charcoal filter’’
11/ skall raka spåret till charcoal filter. Ifrån tanken skall det gå en slang in i charcoal filter, det sista hålet i charcoal filter skall vara plugat.

12 är kallstartsventilen.
Dra isär kontakt stycket till denna. Koppla en test lampa till den, minus i ena plinten och plus i den andra, (allt annat skall vara inkopplad. Kör startmotorn, då skall denna typ tändes under ett vist antal sek.

13 är någon form av backventil/filter som inte skall infinna sig där.

14 kan vara en död termotimeswitch. Numer/art 134 820 skall det vara på termonaltimeswitch.

Mvh Vy/ Anders

Ändra lite siffror på termotid givaren.
Senast redigerad av 1 volvoyamha, redigerad totalt 0 gånger.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]