Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Besiktade 445 -94 i förra veckan.

Fick tre fina tvåor.

Ojämn bromsverkan. VB(1,8 ) HB(1,2)
Bromsrör längsgående rostangripna.
Spindelled höger glapp.

Ska lämna in den imorgon. Har inte tid att göra något åt det själv så då får man hosta upp en slant.

Byta bellägg i HB. Byta längsgåede bromsrör, tvärgående bytta av förra ägarn. Samt byta spindeled.

Är det någon som har någon erfarenhet av kvaliteter på spindeleder. Funderar på om det är av någon betydelse om jag skickar med en Volvo Original eller om jag ska låta mekanikern ta det från autoexperten. Som det är nu så är det jag varannanan spindeled vartannat år i genomsnitt och finns det någon fördel med en originaldel i detta fall.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Ang ojämn bromsverkan så skulle jag "massera" kolvarna så det inte kärvar (på båda sidor) byta belägg om det behövs (inte på en sida utan på båda).

Bromsröret är ju bara å byta..

Spindeleden skulle jag inte köpt Volvo orginal
av StigH
Fick ung samma anm på min.
Längsgående rör är dyra, +600:-/st. Trångt att byta då tanken sitter nästan dikt an mot plåten på vä sida. Lossar man ABS-kablarna (som sitter underst just där) går det lite lättare.
Bromsrören var bedrövliga längst bak (borde sett det innan..) och faktiskt mitt under bilen, grava rostskador!
Ett tips jag fick var att inte byta hela rören utan skarva vid torpeden ungefär så slipper man leka ormmänniska vid ABS-en i motorrummet.
Oken bak verkar korrodera otroligt mycket! Kollade motsv detaljer på en SAAB99 -83 och de såg helt perfekta ut. Vilket också SBP tyckte vid bromstestet.
Nu blir det (skarvade) nya KOPPARrör, uppsmörjning av ok, nya skivor, nya belägg, smörjning av handbromswirar och nya stötdämpare. Kanske måste även handbromsjusteringsoket mitt under bilen bytas. Rostigt som ...
Mkt jobb men med eget jobb blir det överkomligt.

Verkstad? Inte. Då vet jag ju inte VAR de fuskar, bara ATT..
Vill inte ens veta vad det här jobbet skulle kosta... :shock:
--------------
Edit: Byte pågår. J-t trångt att få bort rören mellan tanken och balken bak. Lossade tankfästena i bakkant så gick det att flytta tanken några mm åt höger, ngt som underlättade att ta bort rören. På min bil är det separata rör från h-cylinder/ABS till varje bakhjul.
Återstår att byta röret vid vä framhjul. DÄR är det trångt....Man får jobba UNDER ABS-enheten. Ett par rostskador på rören (mitt under bilen) kräver att nästan hela längden måste bytas..
Senast redigerad av 1 StigH, redigerad totalt 0 gånger.
av krang
StigH skrev:Fick ung samma anm på min.
Längsgående rör är dyra, +600:-/st. Trångt att byta då tanken sitter nästan dikt an mot plåten på vä sida. Lossar man ABS-kablarna (som sitter underst just där) går det lite lättare.
Bromsrören var bedrövliga längst bak (borde sett det innan..) och faktiskt mitt under bilen, grava rostskador!
Ett tips jag fick var att inte byta hela rören utan skarva vid torpeden ungefär så slipper man leka ormmänniska vid ABS-en i motorrummet.
Oken bak verkar korrodera otroligt mycket! Kollade motsv detaljer på en SAAB99 -83 och de såg helt perfekta ut. Vilket också SBP tyckte vid bromstestet.
Nu blir det (skarvade) nya KOPPARrör, uppsmörjning av ok, nya skivor, nya belägg, smörjning av handbromswirar och nya stötdämpare. Kanske måste även handbromsjusteringsoket mitt under bilen bytas. Rostigt som ...
Mkt jobb men med eget jobb blir det överkomligt.

Verkstad? Inte. Då vet jag ju inte VAR de fuskar, bara ATT..
Vill inte ens veta vad det här jobbet skulle kosta... :shock:

En del av rören är redan bytta till koppar. Jag tyckte det såg ut som att alla bakåt från mitten av bilen är bytta medans den främre halvan återstår. Altså inte uppdelat längsgående tvärgående som BP benämner det.

har redan gjort en bromsmassage fram för de legat på ett tag. Mekken jag prata med tänkte göra det bak och byta belägg på det kassa oket. Det andra är ganska nytt och har bättre belääg men vi får se hur han gör =D. Ska diskutera med honom när jag lämnar in den.

Vill även att han ska titta på lite vibrationer som dundra i bilen runt 2000-2500 rpm. Kan inte hitta vad det är.

Mina styrservo rör ser jäkligt rostiga ut. Vet inte om jag ska byta dom eller bara tectyla dom vad tycker ni?. dom sitter ju ganska utsatt och dom är ganska rostiga, så rostiga att ytan är skrovlig.
av krang
Nu har jag efterbesiktat 440:n. Den gick igenom. Jag betalade 3300 för reparationerna och då är det med några extra timmar arbete för att de skulle kolla på en annan defekt. Helt Okej!

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]