Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper264
volvobaggen skrev:Hoppas du forstår norska :D

E85 inneholder 85% etanol och 15% bensin. Har du tilgang til e85 pumpe tanker du der, mest prisvärt.
Karburatorsprit inneholder nesten bare etanol, och är dyrt.

Etanol "oksygenerer" bensinen, den brenner mer fullstendig ved lavere temperatur og gir mer eksosvolym. Eksosvolymet vil inneholde masse vattenånga, och jag tror fraksjonen CO, HC, och partikkelutsläpp pr/volymenhet vil bli mindre.

Jag hadde kjørt tanken nesten tom, og tankat omkring 40% e85. Jag tror besiktningen kommer gå mycket bra :D

Husk at etanol kan løse opp gamle avleiringer och skit i tanken, så det kan være smart å bytte drivstoffilter.
Hej och tack för svar!

Jo, det går bra att förstå norska. Då fyller jag en tank med 40% E85. Det enda jag undrar är vad "drivstoffilter" är? Vet du vad det heter på svenska?

Snakkes!
Jesper
av Volvo264GLE
Jesper264 skrev: Om jag vill sänka CO-halten ska jag alltså vrida den motsols, eller var det tvärtom?

Tack för hjälpen!
Jesper
Jag minns inte hur skruven är gängad men om man vrider ned den så kommer mer bränsle fram -> mer koldioxid. Är 99 % säker, om du ska vrida på den är det bra om du kan kolla Co-halten samtidigt så att det blir bra. Men kom ihåg att halten ökar när du sätter på luftburken!
av Amarace
Som jag skrev tidigare, moturs för att ge mindre (sänka CO alltså), höger för att ge mer.

Du kan lyssna dig till hur det är rätt så bra, vrid moturs tills den går ojämt, vrid tillbaka tills den precis börjar gå jämnare, då är det bra. (och för besiktningens skull ekan du lämna det vid när den går ojämt egentligen, men vrid upp det sen igen).
av Jesper264
Hej igen!

Efter att ha tagit bort lufttrumman upptäcker jag att det inte ser likadant ut under (se tidigare inlägg). Kan någon hjälpa mig med hur jag justerar tomgång och CO?

Bilder följer:

Detta är en bild på en 264 -79.

Bild

Detta är en bild på hur min bil ser ut.
När skruv 1, som håller lufttrumman på plats, är urskruvad går tomgången ner extremt mycket så bilen självstannar. Den suger in luft. Var kan jag justera ner tomgången på annat sätt?
Nummer 2 är en plastpigg som man kan dra upp och ner. Jag märker ingen skillnad vare sig den är uppdragen eller neddragen. Vad ska jag göra?

Bild

Tacksam för hjälp!
Jesper
av Henke3
Om jag kommer ihåg rätt från min gamla 264:a så skall du ta ur plastpluggen och justera CO:t genom det
hålet, jag var tvungen att låna en nyckel på Volvo första gången sen gjorde jag mig en egen, det är en lång
insex nyckel du behöver ha, uppskattningsvis 25cm.
av Jesper264
Henke3 skrev:Om jag kommer ihåg rätt från min gamla 264:a så skall du ta ur plastpluggen och justera CO:t genom det
hålet, jag var tvungen att låna en nyckel på Volvo första gången sen gjorde jag mig en egen, det är en lång
insex nyckel du behöver ha, uppskattningsvis 25cm.
Tack Henke3!!!

Jesper

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]