Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjenna har som sagt bytt motor i min bil nyligen och det är ingen som bor nära finspång som är sådär jätte bra på b230 f motorer som har lust att offra en söndag till att hjälpa en stackars pojke att få igång sin 240 har varit utan bil allt för länge nu!
mvh joakim
Vad hade du för motor i tidigare och var det en motor med LHJ 2.2 eller 2.4 som du tog motorn ur?

Mvh GK
Och hur har du löst problemet med fördelaren som ju är bakmonterad på 740?

Mvh GK
Du hade kunnat moddat också till en vanlig fördelare men nu är det ju gjort.

Börja med att se om den startar på startgas, ta loss en vakummslang från spjällhuset och spruta in där, sätt tillbaka slangen och gör startförsök. Om bilen startar så har du troligen bränsleproblem annars är det nog tändningen som felar.

Får boxarna ström?

Mvh GK
börja alltid att kolla om du har gnista och att du får fram soppa.
Gnista kollar du lättast genom att använda startgas, eller så plockar du ur ett stift och lägger det mot jord samtidigt som du drar runt motorn.
Soppa kollar du lättast genom att först kolla om pumparna går, ska surra under bilen om den går.

Om det är k-jet du kör med så kan du lossa en spridare och kolla om de sprutar utav bara fan när du kör igång.
Är det lh du kör med så mät upp vid spridaren så du har ström fram till spridaren. (jordar genom boxen)..
Ja det kan det vara, du kan ju börja med att kontrollera motorjord, en tjock kabel som ska gå från blocket till minuspolen på batteriet. Samt så sitter det en jordfläta i ventilkåpan som i sin tur sitter fast i torpedväggen.
I vissa fall sitter det även en till jordfläta i en av bultarna till sprängkåpan som ska sitta i chassit.

Alternativt om du har bytt till elektroniskt sprut, modell LH så kanske du har glömt att jorda själva boxen? Prova dra en kabel från plåten på boxen till jord.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]