Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoAdam
Hej! Jag har en 240 kombi -88 glt med en b230E. Mitt problem är att när jag häller vatten i expansionskärlet så rinner det ner i tråget (man hör hur det skvalar). Jag har bytt topplockspackningen men problemet kvarstår. Spricka i toppen? spricka i blocket? Något annat? Nån som vet? Kallt att skruva ute på måfå! mvh Adam
av sicnarf
Om sprickan är liten så finns det produkter hos Omega och hos Bars and Leaks och andra som tätar läckan.Googla på dessa produkter så ser du vad de går för.Det kan spara dig en motor byte för det är många som blivit hjälpta av dem.Jag har läst att t.o.m Audi har använt Omegas produkter vid oljeläcka på nyare motorer med ett gott resultat.
Testa du också innan du kastar in handuken.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ett nytt b230E block kostar allt från 0-3000 kr så det är ju inga stora pengar med en ny, och har man bara lite verktyg och något att lyfta med så är det enkelt att byta.
av VolvoAdam
Tack för alla svar men jag gör som bensinskalle säger, då det låter som att man står å pissar i tråget när man häller i vatten. Har fått tag på en ny motor för 400 pix. Måste dock flytta över toppen då min har insprutet i toppen. Nån som behöver en 530 topp utan insprutare i sig, så hör av dig, jag bor utanför Södertälje. peace and heavy metal!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]