Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smitt
Utan instruktionsbok har jag svårt att veta detta. Är tanken att heljuset ska fastna, eller måste man hålla i spaken hela tiden, som med många japanska bilmodeller.

Min uppför sig nämligen så att man hör ett klick när man drar i spaken. Men släpper man den så går helljusen av.

För att gå offtopic på mitt egna inlägg. :D

Såg en kanonfin 460 2,0 SE idag. Lackad i går/silver med inte ens ett uns rost, såg sänkt ut med. Är det en standardfärg. Eller är det som jag tror en bil med fixade skärmkanter och omlackad?
av Addekarlsson
En del bilar drar man spaken mot sig, så ska helljuset gå i. Andra bilar trycker man spaken framåt för att helljuset ska gå i. På dessa blinkar man med helljuset genom att dra spaken mot sig.

Hur det fungerar på en 400 har jag ingen aning om. Men kan du inte trycka spaken framåt, så är det nog läge för att byta spak.

Mvh/ Adde
av Jimpiz
man kan inte heller ha ljuset i läge 0. utan man måste vrida på ljuset till halvljus läge manuellt. Sen ska du dra spaken mot dig. Det finns inga bilar som man man måste hålla i spaket hela tiden. Utan blink sker mot dig, och fast läge ifrån dig som Adde sa på vissa andra bilar Men Den viktigaste delen är ju att vrida på halvljusen manuellt.

berätta gärna om detta tips fungerade
Senast redigerad av 1 Jimpiz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jonny692
på min 440 så måste jag vrida på halvljusknappen och sen sätta på helljuset.har jag inte vridit ljusknappen så klickar det bara när jag sätter på helljuset.
av Jimpiz
jonny692 skrev:på min 440 så måste jag vrida på halvljusknappen och sen sätta på helljuset.har jag inte vridit ljusknappen så klickar det bara när jag sätter på helljuset.
även kallas Ljustuta och Helljusblink
av Jimpiz
Smitt!!

Fick du någon ordning på Helljusen??
av Smitt
Har inte testat än, men tror det beror på att jag missat helt att man måste vrida om ljusrullen. Precis som på min förra bil en Corolla.

Funkar säkert. Tack alla.

13 mil heljus, kramp. :D
av Addekarlsson
Smitt skrev:Har inte testat än, men tror det beror på att jag missat helt att man måste vrida om ljusrullen. Precis som på min förra bil en Corolla.

Funkar säkert. Tack alla.

13 mil heljus, kramp. :D
Störtskön inställning till det hela... :D
13 mil helljus, kramp, och sen ett stort leende. *skrattar hejdlöst*

Såna simpla kommentarer kan rädda en hel dag. Tackar för den!
Hoppas det var så simplet att du inte hade halvljus på, utan körde på automatiken bara. :wink:

Mvh/ Adde

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]