Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Utan att veta exat hur man justerar, så måste ju en förgasare vara avstämd till den motorn som man sätter den på.
Om du tar en förgasare från en B21, så är ju den inställd för att försörja en motorvolym på 2,1 liter. Nu vill du sätta den på en B230. Då måste den ju ställas in för en motovolym på 2,3 liter. Alltså mer bensin. (Detta kallas att bestycka förgasaren) Det är möjligt att det bara blir en enkel skruvjustering? Du behöver inte bekymra dig om någon märkbar bränsleökning, för du har en i grunden starkare motor som utnyttjar effekten lite bättre. Om det märks något så är det förmodligen bara marginella siffror om allt har gjorts rätt.

Ett tillägg: Jag jämför inte bränsleförbrukningen med din nuvarande i K-motorn. Den är "uppåt väggarna för hög". Utan den eventuella skillnaden mellan en B21 och en B230.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Fritzon
Rådlös skrev:Utan att veta exat hur man justerar, så måste ju en förgasare vara avstämd till den motorn som man sätter den på.
Om du tar en förgasare från en B21, så är ju den inställd för att försörja en motorvolym på 2,1 liter. Nu vill du sätta den på en B230. Då måste den ju ställas in för en motovolym på 2,3 liter. Alltså mer bensin. (Detta kallas att bestycka förgasaren) Det är möjligt att det bara blir en enkel skruvjustering? Du behöver inte bekymra dig om någon märkbar bränsleökning, för du har en i grunden starkare motor som utnyttjar effekten lite bättre. Om det märks något så är det förmodligen bara marginella siffror om allt har gjorts rätt.

Ett tillägg: Jag jämför inte bränsleförbrukningen med din nuvarande i K-motorn. Den är "uppåt väggarna för hög". Utan den eventuella skillnaden mellan en B21 och en B230.

Jag förstår. Så vad skulle en eventuell konsekvens bli om jag bara monterade B21-förgasare och insug på min motor utan att justera eller vidtaga andra åtgärder? Hade den knappt startat menar du?

Har aldrig pillat med förgasare själv, tycker det är ett jäkla mög när det inte fungerar. Vet i princip bara hur man ställer tomgången, men det är också allt. Hur justerar jag bränslematningen på en sån här?
av Rådlös
Den skulle förmodligen gå väldigt magert och högst troligen också dåligt. Jag har inte heller så mycket praktisk erfarenhet. (Mina förgasarbilar har fungerat, i princip) Men jag vet att om du nu väljer någon Zenit Stromberg från en annan Volvo, så finns det dessvärre minst tre modeller att välja på. I vissa fall kan det vara årsmodellbundet, men det är nog ingen självklarhet. Av dom här tre så är det en som inte går att ställa in. Dom andra två justerar man underifrån med en liten speciell hylsnyckel, om jag är rätt informerad? När man gör detta bör man ha något instrument för att kolla så att värdet blir rätt. Tycker du om utmaningar så skaffar du en verkstadshandbok och läser där först. Vill du göra det enkelt för dig så talar du med en verkstad och får hjälp med alltihop.
Här är en sida att läsa: http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm
av Fritzon
Rådlös skrev:Den skulle förmodligen gå väldigt magert och högst troligen också dåligt. Jag har inte heller så mycket praktisk erfarenhet. (Mina förgasarbilar har fungerat, i princip) Men jag vet att om du nu väljer någon Zenit Stromberg från en annan Volvo, så finns det dessvärre minst tre modeller att välja på. I vissa fall kan det vara årsmodellbundet, men det är nog ingen självklarhet. Av dom här tre så är det en som inte går att ställa in. Dom andra två justerar man underifrån med en liten speciell hylsnyckel, om jag är rätt informerad? När man gör detta bör man ha något instrument för att kolla så att värdet blir rätt. Tycker du om utmaningar så skaffar du en verkstadshandbok och läser där först. Vill du göra det enkelt för dig så talar du med en verkstad och får hjälp med alltihop.
Här är en sida att läsa: http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm

Antar att det inte finns en mycket enkel metod som innebär att man nästintill slipper skruva alls? Sålde bilen till en dum bekant som just nu gnäller över att den dricker 2L/milen och får det att låta som om det är mitt fel, trots att jag själv aldrig brukat bilen - och snäll som man är får man väl försöka lösa det. Vill bara precis att bilen ska komma i rullning och att bränsleförbrukningen ska ligga på ett någorlunda normalt spann.
Jag har skruvat ihop otaliga motorer och byggt tävlingsgrejor också, men är så "fed-up" på allt vad bilar heter så jag vill inte ens se åt en skiftnyckel för då kräker jag! Detta är mitt utgånsläge :(

Har dock aldrig nånsin hållt på med Volvo, och har ingen erfarenhet av dessa. Såg att det fanns B230E och B230F motorer på skroten. Kan dessa förgasare passa, eller varför väljer alla A-förgasare till sina K-motorer?

Tack för svaren f.ö. Det hjälper verkligen!
av volvoyamha
b230K motorn, har exakt samma block som b230, b234 och b200an tror jag?

Alt1, det bästa-->Om jag vore du, skulle jag ta insug, egr ventilen med rör och förgasare ifrån just en b230a alt en b200a.

Alt2, näst bästa-->Skall du ha en förgasare ifrån en b21, b23a eller så, så ta insug, egr ventilen och rören ifrån denna motor.
Så låter du en verkstad juster in den.

Alt3, det sämsta, laga det du har.

Mvh Anders.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]