Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

umekille skrev:givaren till ABS sitter väl i naven fram? en pulsgivare...
därav du har andra skivor fram än en vanlig bil.
hastighetsmätaren kan också bli skum om du har för lite
ström i bilen.
Det sitter tre absgivare på en 240. En vid vardera framhjul, där finns även två kuggkransar (sitter mellan fjäderben och skiva) med 48 kuggar (dvs. 48 pulser) och en i bakaxelm som är kombinerad hastighet/absgivare. Jag har dock 12 "kuggars" kranshjul och kanske är det felet? Men en mekaniker jag talade med sa att absen inte ska påverkas om man har 48 pulser fram och tolv bak. Absboxen rätar ut det. Dock vet jag att man ska ha olika instrumenthus om det är 12 eller 48 bak. Jag har ett för tolv.

Ström har jag fruktansvärt gott om 8)
Nu skall vi se,ABS modulator(det är denna som styr bromskraften, i denna skall det även finnas ett relä) och en stryenhet(det är en box)
sedan tre givare,

har du kollat så allt detta fungerar??
vad det beträffar hastighetmätaren och givarna så har absen ett system för sig och hastighetsmätaren en.

och det låter som på din att du har fel antal kuggar bak, alt har du för många fram :roll:
absen kanske omvandlar men det gör INTE hastighetsmätaren.

Mvh Andesr
absen och hastighetsmätaren tur signalerna ifrån samma givare bak. Så detta är dock det samma.
MEN!
givaren går till styrboxen fram, ifrån styrboxen fram, där delar sig den i en eller två, ena går till abs boxen och till hastighetmätaren, eller så var det som så att ena går till abs boxen och där stannar den medans den andra ifrån styrboxen går till hastighetsmätaren!
volvoyamha skrev:absen och hastighetsmätaren tur signalerna ifrån samma givare bak. Så detta är dock det samma.
MEN!
givaren går till styrboxen fram, ifrån styrboxen fram, där delar sig den i en eller två, ena går till abs boxen och till hastighetmätaren, eller så var det som så att ena går till abs boxen och där stannar den medans den andra ifrån styrboxen går till hastighetsmätaren!
Jag tror att signalen går fram till styrboxen och sedan delar sig. Där går de två ledningarna vidare till hastighetsmätaren.
volvoyamha skrev:Nu skall vi se,ABS modulator(det är denna som styr bromskraften, i denna skall det även finnas ett relä) och en stryenhet(det är en box)
sedan tre givare,

har du kollat så allt detta fungerar??
vad det beträffar hastighetmätaren och givarna så har absen ett system för sig och hastighetsmätaren en.

och det låter som på din att du har fel antal kuggar bak, alt har du för många fram :roll:
absen kanske omvandlar men det gör INTE hastighetsmätaren.

Mvh Andesr
Givarna fram ger ett ohmvärde på 1036 resp. 1044 Ohm. Helt godkänt! Ingen av givarna bak jag har ger något utslag.. Jag har inte funnit några dåliga lödningar eller nåt någonstans.. Har tagit isär och gjort ren kontaktstycken. Dock vet jag inte hur jag ska testa reläna :O Jag har ju testat att dra kablar direkt från givaren bak till hastighetsmätaren förut och då har den fungerat. Så felet borde vara vid absen. Det jag inte förstår är att hastighetsmätaren kan visa för lite? Den visade ännu mindre tidigare, ökade när jag bytte givare...

För många fram tror jag inte ;) Men det ser inte ut som om någon har bytt bakaxel men jag såg ju på den befintliga givaren att den såg väldigt ny ut och kåpan man skruvar på var inge rostig alls.

Hmm, kanske ska man åka till Volvo och fråga.. (dock inte någon felsökning av dem :roll: ) Kanske leta reda på en bilprovning som inte är så nogräknad med att absen ska fungera (N) Har flera vänner som fått godkänt med ej fungerande abs... ( i flera år)
Såja, idag kom papprena på att jag har körförbud trots att det har varit så ett tag nu.. Tur att jag inte behöver åka på stora vägarna så mycket nu :roll:

Hursomhelst har jag (tror iaf) fått veta vad felet är.. Jag har fel givarkrans i bakaxeln, fel givare, fel bakaxel, fel instrumenthus...

Jag anade egentligen detta tidigt men efter att ha pratat med folk som trodde sig veta :twisted: så trodde jag att saker var rätt fastän de inte var det. Vilket också gjorde att jag som student/arbetslös slängt ut 1300 spänn på något som inte hade behövts om verkstadsmannen kunnat sina saker...

Jag pratade med en som skrotar, trimmar och mekar endast Volvo-bilar, gamla som nya. Han sa att jag ska ha en 48-kuggars givarkrans i bakaxeln och jag ska ha den nya givarmodellen (den som sätts fast med en skruv/torx och inte den som sätts fast med en metallring). Dvs. någon har bytt bakaxel. Så jag behöver nu en bakaxel från en 240 med abs eller årsmodell 92-93 eller en ny krans.

Tror ni att man kan löda på nya pinnar? :wink:

Det som kan tyckas vara konstigt är att bilen besiktigats tidigare utan några större problem. Och den tidigare ägarn ska inte ha bytt axeln.. Korrupt bilprovning tro..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]