Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240tjej
Hej!
Har en -90 som har gått fint hela hösten och vintern men för ca 4 veckor sen så va han bara stendöd en morgon, efter att ha gått kanon. Det hade vart kallt ett tag. Jag har bytt det mesta på denna bil men tänkte att det kanske var kolet som skulle bytas så jag bytte de men nu går det inte få igång den med startkablar ens.....
Igår kväll bytte vi batteri (ett beg) och försökte med startkablar och då försökte han dra runt men hoppade inte igång. Va kan de va för fel? Har redan bytt batteri, kol, tändstift, startmotor (beg) för ca ett år sen och det är mkt bensin i tanken, nästan fullt.. Förra vintern strulade han åxå med att inte vilja starta och då kollade vi upp de och de va centrallåset som tjuvade ström. Vi kopplade då bort de och efter det har han gått fint, fram tills nu....
Sälla hjälp mig ?:-/
av Rådlös
Du tycks ha problem med ditt (dina) batterier eftersom du talar om kol. Är det så? Kolen sitter i generatorn och skall i och för sig inte ha med startmöjligheterna att göra om bara batteriet fungerar. Men med dåliga kol i generatorn blir det dålig laddning och i slutändan, ett dåligt batteri.

Har ni prövat med startgas? När ni har bytt delar, har ni då kontrollerat att t.ex tändkablarna sitter rätt? Har ni kontrollerat tändgnista på stiften? Har ni bytt till nya eller begagnade delar? Hur går motorn runt vid era startförsök med kablar, går den lätt eller trögt med ett friskt batteri?

Bilen har ett diagostiksystem. Har ni kollat det och vad säger i så fall systemet?

Försök berätta vad som är utbytt, så detaljerat du kan.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]