Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kopplingen tar ganska långt ner. wiren som sitter där och går att spänna ganska långt, men den är ändå för lång, så kopplingen tar för långt ner i golvet.
jag är helt ny på volvo och vet inte vad jag skulle behöva för wire så det blir ok.
Den är också väldigt, väldigt trög. men wiren kanske bara är dålig?

Sen har jag haft lite problem med motorn då den totaldör en halvsec rätt som de är. haft den inne 4-5 dygn så den fått torka ur ordentligt + att jag tejpat vissa suspekta kablar efter detta, har även gått genom varenda kontakt jag sett med 5-56.

rotor, lock är rengjort och den blev lite piggare efter det. tändkablar är också nya fast problemet fanns.

en sista fråga. ska man olja in de själva rotorn sitter på?
Du frågar om att olja in under rotorn. Om du lyfter av rotorn så ser du en filtsudd där under. Den skall ha ungefär en tesked olja om året. Filten gör att all olja inte rinner rakt igenom utan kryper sakta ner och sedan ut på centrufigalvikter bl.a som behöver olja. Men kom ihåg: En tesked olja om året. Är din filtsudd alldeles torr nu, så ta två teskedar för säkerhets skull. Men detta är en engångsåtgärd.
Detta är en åtgärd som många inte är medvetna om, och det sliter onödigt på fördelaren.
Rådlös skrev:Du frågar om att olja in under rotorn. Om du lyfter av rotorn så ser du en filtsudd där under. Den skall ha ungefär en tesked olja om året. Filten gör att all olja inte rinner rakt igenom utan kryper sakta ner och sedan ut på centrufigalvikter bl.a som behöver olja. Men kom ihåg: En tesked olja om året. Är din filtsudd alldeles torr nu, så ta två teskedar för säkerhets skull. Men detta är en engångsåtgärd.
Detta är en åtgärd som många inte är medvetna om, och det sliter onödigt på fördelaren.
okej! då var de oljat och klart på den fronten ;) de tackar man för!
har kollat kopplingen och den är från en 740. kanske inte rätt grejer helt enkelt.
har smörjt där inne på axeln och lager så den går lättare nu, men är fortfarande ganska tung.

lägger nått mellan så man får upp spänningen på kopplingen och kör så de ryker tills man eventuellt byter hela kalaset.

EDIT: jag bytte wire idag å den blev mycket lättare å hantera + att de gick å spänna den mycket mer. så nu går de å köra helt normalt!!! :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]