Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knorr
hej har en volvo 240 med en b20a motor tror jag där det även sitter en Weber 36/36 DCD .
Mitt problem är när jag ska åka till jobbet och hamnar i dessa underbara köer så vill bilen dö och då har den kommit upp i temperatur enligt mätaren. Det händer även när jag kör i 60-70 km/h och släpper efter på gasen så dör den ibland .Sen så imellan åt när jag kör så höjer den varvtalet så man tror att hela bilen ska sprängas någon som har någon ide på vad detta kan bero på...

Mvh
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vet inte riktigt, men på en del motorer, särskilt tvåtaktare, så varvar motorn upp precis när soppan tar slut p.g.a. ändrat förhållande i bensininblandningen. Det kanske är så att du har en ispropp eller något som sluter till, eller något annat skit som hindrar bränslet temporärt. Du kan ju alltid testa med en skvätt k-sprit ( eller e85, samma skit fast billigare ) och se om de hjälper

Annars är det ju läge att se över förgasaren så den är okej. En rengöring kommer man en bra bit på. Nu har ju inte du en su eller stromberg, dessa är det viktigt att man fyller olja på, och kollar membranet på strombergare, men nu har ju du en annan förgasare så jag kan inte ge så många tips om just den tyvärr...
av Knorr
Tack för svaret antagligen så va det isbildning i förgasaren läste på internet att detta va rätt vanligt på denna typ av förgasare..
av Rådlös
Fungerande luftförvärmning och en dos E85 blir lösningen. Alltså inga öppna sportluftfilter.

E85 = 85% etanol. Pris 10,50 kr litern. K-sprit = 80 - 90% etanol. Pris 30 - 40 kr ½litern?

I en förgasarmotor beräknas det att du utan problem och någon åtgärd kan ha 12 - 15% etanolinblandning.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]