Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper264
Min Volvo 264 -78 läcker olja och jag kan inte få bukt med det trots att jag bytt packning flera gånger. Oljan pressas ut. Jag har nu via diverse tips kommit fram till att det måste ha med vevhusventilationen (vevhusventilen) att göra. Om det är fel på den kan det tydligen bli tryck i oljetanken vilket gör att oljan pressas ut. Dessutom ska det lukta lite olja i kupén (vilket det gör).

Har någon tips om hur jag går vidare med detta? Har aldrig skruvat i en B27E motor.

Tacksam för svar!
Jesper
För det första bör du, om du nu inte redan har en, skaffa en reparationshandbok för din bil. Vilken packning är det du bytt?

Mvh GK
gnestakalle skrev:För det första bör du, om du nu inte redan har en, skaffa en reparationshandbok för din bil. Vilken packning är det du bytt?

Mvh GK
Tack för svar!

Oljetråget är ju tvådelat med packning och skruvar emellan. Där pressas olja ut trots att det bytts packning tre gånger. Jag har en reperationshandbok för 260, men tycker att informationen om B27E motorn är lite svår att tyda. Var sitter vevhusventilen?

Mvh Jesper
Vevhusventilen tror jag att du hittar om du följer slangen som går från luftrenaren till oljepåfyllningslocket.
Bild
Min är av årsmodell 1979 så det ser lite annorlunda ut...

OffTopic. Hur går din motor? Hur är acceleration och toppfart?

:?:
Volvo264GLE skrev:Vevhusventilen tror jag att du hittar om du följer slangen som går från luftrenaren till oljepåfyllningslocket.
Bild
Min är av årsmodell 1979 så det ser lite annorlunda ut...

OffTopic. Hur går din motor? Hur är acceleration och toppfart?

:?:
Kul att du också har en sådan underbar kärra! Tack för bilden! Ska kolla upp det ikväll.

Motorn går perfekt (peppar peppar ta i trä) och har ett ruggigt accs vid kick-down. Har varit uppe i 140, en gång bara, och det kändes mycket stabilt och säkert.

Hur har du gjort när du byter det runda luftfiltret. Har du hittat någonstans där man kan beställa sådana? His SVIS finns inga. Själv har jag fipplat ihop ETT av två ungefär likadana.

Mvh
Jesper
Har tyvärr inte den blekaste aning hur vevhusventilationen ser ut på PRV, men normalt sett är det ju en flam/oljefälla som sitter någonstans på blocket, och därifrån går en vacuumslang till insug/ luftslang.

I alla fall, om du lyckas lokalisera olje/ flamfällan ( det är en svart plastbox på 4 cyl volvo ) så kan det vara en idé att plocka bort den och lägga den i diesel eller något så allt skit i den löses upp. Det är, vad jag vet, med största sannolikhet i den som proppen befinner sig om det nu är stopp. Går alltid att provblåsa lite i övriga slangar också ;)

Enda problemet med att demontera fällan på 4 cyl. är att det sitter en slang inuti blocket som går ner i tråget, och plockar man bort fällen kanske slangen trillar ner... Jag har ett svaaagt minne av att änden på slangen har en fläns så att den inte kan krypa ner när man pressar tillbaka fällan, men jag är inte säker... ( så du inte åker på att riva bort tråg och allt om nu slangen skulle krypa iväg )
bensinskalle skrev:Har tyvärr inte den blekaste aning hur vevhusventilationen ser ut på PRV, men normalt sett är det ju en flam/oljefälla som sitter någonstans på blocket, och därifrån går en vacuumslang till insug/ luftslang.

I alla fall, om du lyckas lokalisera olje/ flamfällan ( det är en svart plastbox på 4 cyl volvo ) så kan det vara en idé att plocka bort den och lägga den i diesel eller något så allt skit i den löses upp. Det är, vad jag vet, med största sannolikhet i den som proppen befinner sig om det nu är stopp. Går alltid att provblåsa lite i övriga slangar också ;)

Enda problemet med att demontera fällan på 4 cyl. är att det sitter en slang inuti blocket som går ner i tråget, och plockar man bort fällen kanske slangen trillar ner... Jag har ett svaaagt minne av att änden på slangen har en fläns så att den inte kan krypa ner när man pressar tillbaka fällan, men jag är inte säker... ( så du inte åker på att riva bort tråg och allt om nu slangen skulle krypa iväg )
Tack så mycket för den generösa beskrivningen! Jag ska kolla upp allt detta!

Mvh
Jesper
Hej och tack för all hjälp!

Äntligen har jag hittat vevhusventilen och gjort rent. Nu borde trycket i oljetråget försvinna när jag satt allt på plats igen.

Återigen tack för hjälpen!

Bild

Hälsningar
Jesper

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]