Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#616632
hej i morgon e det dax att byta motor i min pärla är det så lätt som alla säge att lägga ner motorn istället för att lyfta
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken. Tänk på rubriksättningen i framtiden!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#616717
Hmmm, jag kan ha fel eftersom jag faktiskt inte monterat ur någon motor själv (har ingenstans att stå med sånt). Men vad jag vet lyfter man, det är väl på 800 och liknande modeller man kan både lyfta eller sänka.

Mvh GK
av osla
#617389
man lyfter. är skitlätt, bara ta en domkraft under sprängkåpan så man får upp främmre delen på lådan/sprängkåpan för annars är det tajt med tråget mot framvagns balken
#617462
Inte bara lättare att lyfta ur, det går nästan bara så. Ska du ta den neråt på en 240 är det ju ett väldans jobb då du måste ner med framvagnsbalken.
#617493
Amarace skrev:Inte bara lättare att lyfta ur, det går nästan bara så. Ska du ta den neråt på en 240 är det ju ett väldans jobb då du måste ner med framvagnsbalken.
Mjo, fast balken är ju inte så svår att få bort direkt, förutom lite lall med bromsrören då.

Men lyfta är bäst. Se bara till att hänga motorn så du kan tilta den så går det att lirka skiten förbi balken. Lossa motorn, lyft upp, kryp under lossa växellådsbalken och plocka bort den, dra fram motorn så mycke det går och hissa så mycket det går, tilta växellådan nedåt lite, lyft mer, kör fram mer, och fortsätt så och vips så ploppar motorn ur.

Ett hett tips är ju att lyfta bort plåten över lyktorna så är det bara att köra ut paketet rakt fram, annars får du tilta ner växellådan en jävla massa och hissa för att få ut skiten.
#617500
Balken är ju mer än man tror, du måste ju loss med styrväxeln, endera bärarmarn eller fjäderben från bärarm, krängninghämmaren o.s.v. Sen ska du lyfta bilen över motorn.

Jag brukar aldrig ta med växellådan då jag lyfter ut motorn (du måste ju även ta bort växelspak samt mellanaxel då), om jag nu inte behöver ha med den av nån anledning. Lossa alla skruvar runt sprängkåpan, lossa motorkuddarna och startmotor/generator samt kablar, gasvajer och kopplingsvajer (och kylarslangar o kylare samt till värmepaketet), lyft motorn lite sen sätter du en garagedomkraft under sprängkåpan/växellådan o hissar upp lådan så långt det går, då blir det nog bra vinkel för att kunna få ut motorn problemfritt.
#617594
Amarace skrev:Balken är ju mer än man tror, du måste ju loss med styrväxeln, endera bärarmarn eller fjäderben från bärarm, krängninghämmaren o.s.v. Sen ska du lyfta bilen över motorn.
sätter du en garagedomkraft under sprängkåpan/växellådan o hissar upp lådan så långt det går, då blir det nog bra vinkel för att kunna få ut motorn problemfritt.
exakt, blir alldeles perfekt då, behöver inte lossa växellåds balken alls
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]