Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo230F
Bumpar lite för arkivet här.

Läckaget upphörde efter att en ny toppackning monterats.

Felteorin kan vara som rd350 skrev; att de hade olja i bulthålen vid förra bytet för det var koks på bultarnas gängor. Detta medförde troligen att momentet inte var korrekt, och detta borde vara extra viktigt vid denna oljekanal med tanke på hur oljan ska pressas vidare.
Kan också nämna att läckaget började efter att jag bytt olja, och oljan som var i, var det blaskigaste/tunnaste jag sett. Verkar som den då orkade pressa sig vidare upp i toppen, men när den nya oljan kom tog det stopp och trängdes ut mellan topp och block istället.
Detta var felteorin, kanske det inte alls är så, men jag gillar att det funkade i alla fall.
Tack för alla tips

PS
De gamla topplocksbultarna återanvändes.
av Volvo230F
Lugnt, vi hade olja på gängorna vid dragningen.
(..men de va ganska mycke koks som vi fick borsta bort först...)

Beträffande bultarnas återanvändning - peppar,peppar...
:roll:

Jag bumpar tråden om något händer i framtiden som är relaterat till denna operation
av Snowman91
Lite roligt faktiskt att läsa detta, Kan ju säga att min läcker på samma ställe, Efter jag fixade ett läckage i vattenpumpen så såg jag hur motortempen steg, stängde av motorn och såg att det läckt olja under grenröret och ner på oljefiltret. Klämde sedan på slangarna och märkte att det inte fanns något vatten på den undre slangen (Kan det bero på luft i systemet?) Men iaf.... Så löste jag det med vattnet så det gick runt. Men det hade nog blivit ett sånt J*vla oljetryck och därför börjat läcka. Men men....nu är det min tur att byta packningen :) tänkte att jag likaväl kunde skriva min historia.
av Snowman91
Får även tillägga att jag slapp byta topplockspackningen, det läcker inte längre så ser ingen anledning till att byta den heller. var bara tvungen att skriva detta ;)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]