Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
tjena.

vilket år fick 245 krängningshämmare bak?
Märkte att min -76 inte har det, så tänkte se om det går att sätta dit ett?
Passar ett från en nyare 245 bolt on ?
av greenbay
Det breror ju lite på hur du tänker köra bilen oxå...
Om du skall gasa genom kurvor och inte har diffbroms är det bättre att hoppa över kr hämmare bak Jf med originalcupen. På det viset får du båda hjulen i kontakt med vägen och kraft framåt.
Om du har diffbroms, kan du montera en kr hämmare och fortfarande få kraft till hjulen(hjulet), även om innerhjulet lyfter ngt.
Om du monterar krängningshämmare men INTE har diffbroms kan du råka ut för att innerhjulet lyfter och då tappar du all kraft framåt, eftersom hjulet i luften kommer att snurra mycket fortare.
Volvo sålde en krängningshämmarsats till 240 som ger bra grepp och kraft om bakaxeln har diffbroms.
/greenbay
av greenbay
Det breror ju lite på hur du tänker köra bilen oxå...
Om du skall gasa genom kurvor och inte har diffbroms är det bättre att hoppa över kr hämmare bak Jf med originalcupen. På det viset får du båda hjulen i kontakt med vägen och kraft framåt.
Om du har diffbroms, kan du montera en kr hämmare och fortfarande få kraft till hjulen(hjulet), även om innerhjulet lyfter ngt.
Om du monterar krängningshämmare men INTE har diffbroms kan du råka ut för att innerhjulet lyfter och då tappar du all kraft framåt, eftersom hjulet i luften kommer att snurra mycket fortare.
Volvo sålde en krängningshämmarsats till 240 som ger bra grepp och kraft om bakaxeln har diffbroms.
/greenbay
Användarvisningsbild
av Hasse63
Hade turbokrängare bak och fram på min 245 (numera Amarace's) och det har funkat mycket bra, fast jag har då inte provocerat så inni häl.... så framhjulet lyft i o för sig... tror inte att trådskaparen ska köra bana med andra ord.
Användarvisningsbild
av P1800
Man bör undvika att styva upp mera bak än fram. Annars blir effekten som beskrivits tidigare att inre hjulet få dålig kontakt med vägen när det svänger. Koll på de satser som sälja av t ex KG och jämför dimensioner fram / bak som vägledning. Bara några mm större diameter gör krängaren mycket styvare. Att montera styvare fram är OK. Men monterar grövre bak så måste den främre också bytas.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]