Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper264
Hej!

Mätaren visar fortfarande hastigheten men mäter inte längre några meter. Varken trippmätaren eller vägmataren fungerar. Jag köpte en enhet på skroten men det visade sig vara samma fel på den som på min gamla. Nu undrar jag om man kan använda en hastighetsmätare från en 240 istället? Själva urtavlan ser ju inte likadan ut, men man kanske kan sätta på urtavlan från 264:an?

Tacksam för svar!
Jesper
av Amarace
Årsmodell?

Passar utmärkt, är ju exakt samma oavsett om det är 260 eller 240. Hur menar du med att tavlan inte ser likadan ut? Är ju samma, så det är ingen skillnad.
Däremot finns det ju två fabrikat, Yasaki och VDO (som inte ser precis likadana ut), dom är inte utbytbara med varandra utan att byta dels hela mätarhuset samt hastighetsmätarvajer. Du borde ha VDO.
Det är en 264 GLE -78. Jag har även en 240 -87 och tavlorna ser inte likadana ut på dom bilarna i alla fall. Hur vet man om man har en Yasaki eller en VDO? Jag har nog inte sett några 264:or med likadana hastighetsmätare som 240. För det första är ju själva tavlan mindre och nålen kortare. I alla fall på dom jag har sett. Det går att se hur mätaren ser ut här

http://www1.garaget.org/archive/158/157 ... 293621.jpg

http://www1.garaget.org/archive/158/157 ... 229157.jpg
av Amarace
Du måste ju ta från samma "familj" av mätare. Det går inte ta från en nyare o sätta på en äldre och tvärtom.
Du måste söka en mätare från 75-80, 81 oh nyare fungerar inte till äldre panelen, och 86 och nyare går definitivt inte då det är elektronisk givare då istället för mekanisk.

Så ta från 75-80 så är det inga problem, se dock till att nummret på mätartavlan är lika (0,605, 0,640, 0,585) då det måste stämma om mätaren ska visa rätt.

VDO eller Yasaki står bak på mätaren, annars syns det på framsidan, Yasaki har en nål som inte syns i mitten, medans på VDO så syns den i mitten också, sen har VDO helt fritt mellan siffrorna på tripp/kilometerräknare, Yasaki har "ribbor" emellan.

Du har VDO.
Amarace skrev:Du måste ju ta från samma "familj" av mätare. Det går inte ta från en nyare o sätta på en äldre och tvärtom.
Du måste söka en mätare från 75-80, 81 oh nyare fungerar inte till äldre panelen, och 86 och nyare går definitivt inte då det är elektronisk givare då istället för mekanisk.

Så ta från 75-80 så är det inga problem, se dock till att nummret på mätartavlan är lika (0,605, 0,640, 0,585) då det måste stämma om mätaren ska visa rätt.

VDO eller Yasaki står bak på mätaren, annars syns det på framsidan, Yasaki har en nål som inte syns i mitten, medans på VDO så syns den i mitten också, sen har VDO helt fritt mellan siffrorna på tripp/kilometerräknare, Yasaki har "ribbor" emellan.

Du har VDO.
Tack så mycket för tydligt svar! Nu vet jag precis vad jag ska söka efter!

En tacksam
Jesper
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]