Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D0rK
Har en 240 - 80 med B21A där nu oljelampan börjat lysa...
För ca en vecka sedan började den lysa och då för jag hade lite olja, fyllde olja som vanligt och sen efter nån dag började dne lysa igen.
Kollade oljan igen men då var det inte lite olja... och efter det har sen lyst till och från hela tiden, den lyser ibland, lyser svagt ibland, helt släckt ibland... och det är absolt inte lite olja har kollat för ca 10 min sedan så.'

och jag har inte kollat så mycket eftersom jag inte ens vet vad jag ska kolla efter? :oops:
av Rådlös
Ett standardfel på Volvo är att kabeln till oljetrycksgivaren har blivit skavd. Det blir då tjuvkontakt, vanligtvis mot oljefiltret. Men det kan även bli på andra ställen.
Kolla upp detta. Det är en fördel om man är två, en som sitter inne i bilen och kollar på lampan, och en som rycker eller skakar på kabeln. Blinkar den då, så har du bara att torka rent kabeln och vira om lite eltejp. "Bilen blir som ny efteråt!"
av Arne
Kolla oljetrycket med en extern oljetrycksmätare då motorn är varm. Då kan du konstatera om det är lågt oljetryck eller mätfel.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]