Börjar med OnTopic:
Har du kollat det GK föreslog? Ang. Bränslepump, bränslefilter, luftfilter, förgasaren..
Sen undrar jag om en trasig varningsventil (den som märker om det är ojämt tryck i systemet) kan krånga till det?
Volvo245bruden skrev:Jag menar att man kan lägga några kroner mer på K-sprit och veta att motorn tål det. Än att dra sig ner till 10 kr och de kanske uppstår problem. Då kostar de bara mer i slutändan. Logiskt tänkande men ni pågar tänker inte som vi töser :)
Aha, jag anade det men var lite osäker
Etanol (E85) innehåller på sommaren 15 % bensin och 85 % etanol.
Etanol (E85) innehåller på vintern 25 % bensin och 75 % etanol.
K-Sprit (etanol 60-100 %
2-propanol 10-30 %
1-propanol 1-5 %)
Dvs. grejerna innehåller i princip samma saker sånär på denatureringsmedlen. Så det blir dyrare att köpa K-sprit och det är ingen fara att köra med E85/75 då det mest är etanol och vanlig bensin i.
För den som vill se lite R- och S-fraser kan titta här:
http://www.amgsvenska.se/files/Kemetyl_ ... 026291.pdf ;)
Propanolen är olika denatureringsmedel, dvs. medel som skall göra ämnet (Etanolen) "onaturligt". T.ex. som kräkmedel så att folk inte kan dricka det hursomhelst eller ibland färgar man det så man ska se vätskan.
Bilar jag har nu: Volvo 264 GLE -79 ' 245 GL -84 ' 244 GLT -84, 245 GL -87 ' 244 GLT -88 ' 245 GLT -91
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88