Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 460igen
Hej!

Min 460 2,0 -96 tappar kylarvattnet. Vad kan det bero på?
Har just köpt tillbaka den 460 jag köpte ny -95. Nu försvinner kylarvattnet, men bara ibland. Har kollat slangar utan att hitta något misstänkt. De tjocka slangarna känns ganska mjuka när jag klämmer på dem. Ska dom göra det? Såg vid ett tillfälle att det rann vatten från plastkåpan under motorn. Tog bort den och fick för mig att det nog kom från motorvärmaren. Lät motorn svalna innan jag kikade närmre men kunde då inte se några tecken till läckage. Motorn startar lätt och går som ett skott även om den knattrar lite (från ventilerna? 20000 mil) Emellanåt kommer det luftbubblor till expansionstanken. Dessa kommer lite oftare vid gaspådrag, men det är fortfarande små bubblor (<1cm) Vad kan det vara? Är toppen känslig för kokning? Blir den sned eller går toppackningen? Finns det packningar i insuget som kan läcka vatten?

Hoppas nån har nån idé

Hälsningar
Per
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har motorn kokat? Är det svårt att se var det läcker så rekommenderas en provtryckning av kylsystemet varvid man kan se eventuella läckage. Luktar det avgaser i expansionstanken? kan man se någon gråvit gegga antingen på ytan i expansionstanken eller när du kollar på oljestickan.
Om slangarna känns väldigt mjuka så kan det vara dags att byta ut dom.

Mvh GK
av 460igen
Har precis köpt bilen (av min syrra, så den kan mycket väl ha kokat!) Ingen lukt i expansionstanken och varken spår av vatten i oljan eller olja i vattnet. Slangarna verkar friska, men borde de inte bli hårda med vatten under tryck i?

Hälsningar
Per
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om dom vore hårda skulle jag bli orolig för då vore det stopp någonstans, sen är ju allt relativt vad man tycker är hårt eller mjukt men jag trodde du menade att dom verkade väldigt mjuka. Jag tror nog ändå att du skall göra en provtryckning av systemet för att kunna spåra eventuella läckor. Vad du kan titta på är de slangar som går till expansionstanken så dom är hela och även att tanken är hel.Vad har du för motor och då menar jag om du har en Volvomotor eller Fransk motor som Renault eller så?

Mvh GK
av 460igen
Bilen heter Volvo 464-313 Se 2.0, så det är en 2-litersmaskin på 110 hk. Tror det hette att det var en Volvomotor. Hemskt rostig på blocket. Årsmodell -96, uttagen december -95.
Där går ett rör mellan vattenpumpen och kupévärmen som är otroligt rostigt fast det ser inte ut att läcka. Det finns lite gammal glykol (vitt pulver) på en kort slangstump som går rakt upp från vattenpumpen. Det finns också lite vitt pulver på en kontakt alldeles bakom termostathuset, men det verkar inte finnas några aktiva läckor. Vet att syrran har haft problem med vattenläckage en längre tid och bytt någon slang och en del slangklämmor. Kan en kompressionsmätning vara lönt att göra. Har en sån mätare från Biltema, men vet inte vad den ska visa för att det ska vara godkänt.

På baksidan av motorn, under motorvärmaren, på ovansidan av sumpen är det en fördjupning/lock med ett par skruvar vid sidan (vänt uppåt) vad kan det vara tro? Där är det fullt av nåt kladdigt och vått.

Hälsningar
Per
Användarvisningsbild
av vetten
Det sitter enbart Renaultmotorer i 400-serien vare sej dom är på 1,8 eller 2,0.

Har du kollat under locket till oljepåfyllningen så att det inte är ett gråvitt klet där vilket kan tyda på att det kommer in vatten via en trasig topp packning.

Ett annat ställe som det kan läcka ut vatten på är en otät vattenpump men det är svårt att se eftersom den sitter under samma kåpa som kamremmen, oftast så byter man vattenpumpen vid kamremsbyte och om det är där det läcker så måste du byta kamrem samtidigt eftersom man inte återanvänder en begagnad rem.

Kolla även innuti bilen under mattorna i framsätet då det även kan vara så att det läcker från värmepaketet.
av 460igen
Ingen majonäs i oljelocket eller på oljestickan. Ingen olja i vattnet och luktar inte avgaser ur expansionstanken. Kan manutesluta toppackningen då?
Hälsningar
Per
Användarvisningsbild
av vetten
Skulle nog rekommendera att någon som har mätare för att kolla om det finns avgaser i vattnet ändå.

Men kolla under mattorna i fram så att du kan utesluta ett läckage från värmepaketet.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]