Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#601796
Hej!

Min 242a med B21A går inte riktigt som den ska. Saknar en del kraft och tomgången är väldigt orolig.
Tomgången blir helt okay om bilen få stå en längre stund utan att jag rör gasen (>10 sekunder) även om den är orolig. Efter gaspådrag faller den väldigt lågt, en bra bit under 500 RPM innan den "återhämtar" sig.

Vidare är bilen ganska slö. Den lilla stund vi hade snö här i stan testade jag, så klart, att leka lite. På tvåans växel har den problem att få spinn på halt underlag (packad snöis). Jag får växla ner från trean till tvåan i svaga uppförslutningar i hastigheter om 30-35 km/h. Verkar bero lite på temperatur och väder?! Ibland tar 70-80 på trean en bra bit över 5 sekunder.

Vid gaspådrag kan den även poffa till lite (antar att det blir någon slags baktändning) för att då dö helt en kort stund (någon bråkdel av en sekund) för att sedan fortsätta accelerationen.

Den dricker ~2,5-3 liter/mil lugn körning! :(

Jag har själv kollat följande:
Membranet i förgasaren (Stromberg 175 CD) är helt. Rengjorde även från sot(!)... Såg fin ut i övrigt, tror jag. Demonterade inte helt och hållet.
Tändstift OK i somras
Vakuumslangar
Tändkablar i somras (nya från Biltema, vad det verkar som)

Vad kan tänkas orsaka detta? Brusten insugspackning?

Uppskattar all hjälp, håller gärna bilen igång i 31 000 mil till! :)
#601809
Fördelarlock och rotor då? Tror även att det kan vara ide att göra storrengöring i förgasaren. Gå också över med startgas och kolla efter läckor i luft, vakuumslangar, insugspackning samt förgasarfot.

Mvh GK
#601826
gnestakalle skrev:Fördelarlock och rotor då? Tror även att det kan vara ide att göra storrengöring i förgasaren. Gå också över med startgas och kolla efter läckor i luft, vakuumslangar, insugspackning samt förgasarfot.

Mvh GK
Tack! Ska göra detta så fort jag får plats i garaget.

Har en vidare fråga. Det sitter en svart sak mellan förgasare och fördelaren inkopplad med vakuumslangarna. Gula sidan av den är mot fördelaren och svarta mot förgasaren. Ponera att den skulle råkat sitta fel några mil, kan den ha tagit skada? Utgår från att det är en ventil av något slag och alltså styr tändningen...

Mvh
#601986
Om vakuumstyrningen av tändningen ej funkar så går inte bilen hundra procent men du får göra läcksökningen först och se vad den ger.

Mvh GK

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]