- tor 29 dec 2011, 16:20
#601796
Hej!
Min 242a med B21A går inte riktigt som den ska. Saknar en del kraft och tomgången är väldigt orolig.
Tomgången blir helt okay om bilen få stå en längre stund utan att jag rör gasen (>10 sekunder) även om den är orolig. Efter gaspådrag faller den väldigt lågt, en bra bit under 500 RPM innan den "återhämtar" sig.
Vidare är bilen ganska slö. Den lilla stund vi hade snö här i stan testade jag, så klart, att leka lite. På tvåans växel har den problem att få spinn på halt underlag (packad snöis). Jag får växla ner från trean till tvåan i svaga uppförslutningar i hastigheter om 30-35 km/h. Verkar bero lite på temperatur och väder?! Ibland tar 70-80 på trean en bra bit över 5 sekunder.
Vid gaspådrag kan den även poffa till lite (antar att det blir någon slags baktändning) för att då dö helt en kort stund (någon bråkdel av en sekund) för att sedan fortsätta accelerationen.
Den dricker ~2,5-3 liter/mil lugn körning! :(
Jag har själv kollat följande:
Membranet i förgasaren (Stromberg 175 CD) är helt. Rengjorde även från sot(!)... Såg fin ut i övrigt, tror jag. Demonterade inte helt och hållet.
Tändstift OK i somras
Vakuumslangar
Tändkablar i somras (nya från Biltema, vad det verkar som)
Vad kan tänkas orsaka detta? Brusten insugspackning?
Uppskattar all hjälp, håller gärna bilen igång i 31 000 mil till! :)
Min 242a med B21A går inte riktigt som den ska. Saknar en del kraft och tomgången är väldigt orolig.
Tomgången blir helt okay om bilen få stå en längre stund utan att jag rör gasen (>10 sekunder) även om den är orolig. Efter gaspådrag faller den väldigt lågt, en bra bit under 500 RPM innan den "återhämtar" sig.
Vidare är bilen ganska slö. Den lilla stund vi hade snö här i stan testade jag, så klart, att leka lite. På tvåans växel har den problem att få spinn på halt underlag (packad snöis). Jag får växla ner från trean till tvåan i svaga uppförslutningar i hastigheter om 30-35 km/h. Verkar bero lite på temperatur och väder?! Ibland tar 70-80 på trean en bra bit över 5 sekunder.
Vid gaspådrag kan den även poffa till lite (antar att det blir någon slags baktändning) för att då dö helt en kort stund (någon bråkdel av en sekund) för att sedan fortsätta accelerationen.
Den dricker ~2,5-3 liter/mil lugn körning! :(
Jag har själv kollat följande:
Membranet i förgasaren (Stromberg 175 CD) är helt. Rengjorde även från sot(!)... Såg fin ut i övrigt, tror jag. Demonterade inte helt och hållet.
Tändstift OK i somras
Vakuumslangar
Tändkablar i somras (nya från Biltema, vad det verkar som)
Vad kan tänkas orsaka detta? Brusten insugspackning?
Uppskattar all hjälp, håller gärna bilen igång i 31 000 mil till! :)