Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoom
Jag har en gammal Volvo 245 -81 som krånglar.

Jag tror att det är en B23A-motor i, den har iallafall en stromberg-förgasare.

Den går inte längre på tomgång, utan så fort man släpper gasen stannar den, om man drar ut choken ca 1 cm går den fint på tomgång igen. Samtidigt går den inte att köra på choke längre, då bluddrar den bara när man gasar. Så att man får starta den på choken, trycka in den igen så fort man skall åka iväg, och sedan dra ut den 1 cm när man saktar ner.

Jag har kollat membranet och det var helt, den går på alla cylindrar och varken luft eller bränslefilter är tätt.

Tacksam för tips !
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Kolla co halt och tändning samt justera tomgången!!!
Användarvisningsbild
av prototypen
På inloppsröret framför förgasaren sitter det en rund magnetventil "tomgångsventil", säkerställ att den har en sladd kopplad och att det "klickar" i den när tändningen slås på och av. Skulle den inte fungera så felsök på sladden.

Titta även på tomgångsskruven (som också sitter i inloppsröret bedvid tomgångsventilen) om tätningsringen inte är hård och tar tjuvluft.

Justera tomgången genom att skruva ned tomgångsskruven i botten och skruva upp den sedan 4 varv för att få grundinställning, finjustera den sedan till ca: 700-800 rpm.
Fel efter byte VVT

Gjorde om, tog bort rem och nollade motor med tolk[…]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Kollar på första bil åt dött[…]

Bruksanvisning V90 2017 .

Installerade ISOfix på framsätet i V90n[…]