Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej!
jag har lite problem med min volvo 240 -84 (b23a)
den går bara på 3 cylindrar
jag har börjat pilla i tändningen och bytt följande
-rotor
-fördelarlock
-tändkablar
-kondensator
-brytare
-tändstift
har även kollat så att tändspolen är ok

så nu börjar jag få slut på ideer, ska pröva med att justera tändningen igen (gjorde det för inte så längesen)
och sen undrar jag om det är någon som vet hur man gör då man justerar brytaren?

jag är tacksam för alla förslag och ideer för jag börjar bli jävlig less nu!
Kolla så att du har kompression i cylindern som felar om du inte redan har gjort det.
Kolla alla cylindrar, själva kompessionen är väl inte så superviktig så länge bilen går ok. Det som är viktigt är att det inte skiljer sig markant mellan cylindrarna.

Har du taskigt komp på en cylinder så kan man testa att spruta i lite olja från en oljekanna i cylindern, typ ett par tre pump på oljekannan. Får du då mycket bättre komp så brukar det tyda på att kolvringarna är kassa. Om det inte är någon skillnad så kan det vara allt från dåliga ventiler eller kass topplockspackning.
Brytarspetsar är ju två delar, en fast och en rörlig. Stäng av tändningen och ta ur nyckeln. Öppna fördelarlocket, vrid medurs på vevaxeln antingen med ett spärrskaft på den stora bulten i remhjulet eller försök vrida med fläkten, det kan gå i nödfall. Man kan ta ur tändstiften så går det mycket lättare. Vrid så att en kamnock på fördelaraxeln lyfter den rörliga delen av brytatrspetsarna till max öppning. Nu behöver du ett bladmått eller något annat lämpligt*. Du skall justera den andra halvan av brytarspetsarna så att avstånder mellan "spetsarna" som egentligen inte skall vara spetsiga alls, kontaktytorna skall helst vara helt plana mot varandra, till ett avstånd av 0,45 - 0,50 mm. Detta gör du genom att lätta lite på skruven som håller fast den fasta delen av brytarspetsarna. När du har fått rätt avstånd så drar du fast den igen.

Du skriver att den bara går på 3 cylindrar. Detta kan knappast vara dåligt brytaravstånd som är orsaken till detta. Då skulle alla 4 gått lika dåligt. Så du har ett annat fel på tändkablar eller stift. Möjligen kan man också tänka sig, om man vill vara en riktig olyckskorp, att du har något fel i den felande cylindern. En dålig kolv, dåliga eller brustna kolvringar, dåliga brända ventiler etc. etc. Ett komressionsprov torde ge besked. Det är ganska snabbt och enkelt utfört, så tala med en verkstad.

*Ett sådant stålband som ibland sitter runt lådor och kartonger och andra förpackningar är 0,50 mm tjockt. (Om det inte är någon extra kraftig modell?) Har du tillgång till något sådant band på jobbet eller liknande, så ta en bit där. Men det får inte vara rostigt eller smusigt.

Återkom här när du har ställt brytarna och fått reda på varför den bara går på 3 cylindrar.
När du redan bytt det du skriver så är det vanligaste felet att insugningspackningen läcker. Detta märks mest på tomgång. Köp en flaska startgas och spruta runt insugningsröret, ha motorn på tomgång, har du ett läckage kommer motorn att gå upp i varv när läckaget suger i sig startgasen.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?