Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThinhO
Hallå i stugan!

Har problem med laddningen i min 242:a -75.
OBS:Bilen är reggad med V8 men nu sitter det en b20a i den från en 72:as 140:a!!

*När jag mäter upp batteriet (bilen avstängd) så får jag ut ca 12.65V.
*När jag mäter upp batteriet (bilen igång) så får jag ut ca 12.30V.
Notera:Detta är med all elektronik avstängd (lysen, stereo, fläkt, bakrutevärmare, etc).
*När jag mäter upp batteriet med (bilen igång och lysen+full fläkt *ingen stereo*) så får jag ut 11.80V som bäst med 2500RPM.

Kolen är fräscha, generatorn får ström.
Nu till problemet, generatorn laddar mellan 6.10V och 11.25V, beroende på varvtal.

Varför laddar den inte mer? Tappar ström hela tiden, kan köra cirka 8mil sen är batteriet slut (batteriet är NYTT).

Det är separat laddningsregulator.
Generatorn är en BOSCH, 0120 400 605, 14V 35A 20.

Tips och ideér uppskattas! (postade en likadan i 140 m.fl tråden) MVH Jimmy

EDIT:Bytte fläktremmen så fungerade alltihopa igen. 39:90 på biltema ^^ MVH Jimmy
Senast redigerad av 1 ThinhO, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo264GLE
Har du kollat laddningsregulatorn? Du skrev om den kanske har du gjort det redan...

Jag hade problem med min B27e tidigare i somras... http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Det löste sig men återkom lite senare.. Jag lackade ur och bytte ut lite kablage och då blev det bra :D Några kablar hade blivit så torra och sköra att de börjat gå av...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ganska klart är att generatorn eller regulatorn ej fungerar som dom skall. När du vrider nyckeln till tändläge tänds då laddningslampan och slocknar den sen när motorn startar?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av ThinhO
Har inte kollat laddningsregulatorn mer än att kontakt stycket sitter där det ska!
--
AMP lampan tänds när jag vrider på tändningen och slocknar 80% av gångerna då jag startar bilen.
Det har hänt några gånger att AMP lampan "glött och pulserat" sen slocknat efter ett tag men den har aldrig lyst med full styrka då bilen har varit igång.

MVH J
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]