Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet ej, lite osäker. Svårstartad vid varm motor var förr i världen en indikation på att tändspolen var dålig. När allt var uppvärmt rörde sig lindningarna i tändspolen och gav överledning i spolarna. Men det har du väl undersökt för länge sedan? Primärlindningen skall ha 1 - 2 Ohm och sekundärlindningen skall ha 12 000 - 15 000 Ohm. Mät detta först innan start. Varmkör motorn ordentligt och mät när och om du får startproblem. Det skall vara lika Ohmvärden i båda fallen, kall som varm.
Tänk på att koppla bort alla anslutningar från tändspolen när du mäter.

Om felet nu skulle vara på bränslesidan i stället så har du ju i så fall en felinställd eller sliten förgasare. Alltså, den ger inte rätt blandning till en varmkörd motor. Detta är bara en hypotes från min sida, men kanske värd att kolla.
Whiii då har jag kollat tankarmaturen... icket.. det finns inte ens ytrost på den...

i tanken flytter ett par färgflagor och det är allt.. :'(

Jaha bensin ledningen?

sedan varför passar inte bensin pumpen som sprillans ny på b23:an??

Jag köpte den till en annan b23:a och där fungerar den fin fint... Men inte i den andra b23:an?

Hjälp??

Anders
volvoyamha skrev:5w-40 syntet (hel)
tror jag det var :)
50mil inga problem!
troligen är motorn renoverad för inte så länge sedan..

Oljan, filter är nu bytt...

Nu startar hon inte igen ''DJUP suck''

Soppa pumps problem MODELL XL!

Pumpen som sitter där har jag misstänkt LÄNGE!

Jag plockade bort pumpen för att ''hand'' pumpa lite för att se om det spruta något ur slangen som sitter i föggen (tog löst den slangen)

Händer inget...

Skruvar löst pumpen helt,

Suger i huvudledningen ifrån tanken, kommer tillslut bensin....
spottar och fräscher USCH för bensin...

Låter slangen hänga.

Provar pumpen igen o /#(%)=( vad det sprutar!

Jaha monterar tbx pumpen (vinklar pump''tungan'' uppåt (mot toppen))
Pressar lite försiktigt in den och drar åt...

Provar i säkert 10, 15 minuter startar inte (inte mer än 15sek varje gång)

Jaha...

tar bort slangen ifrån förgasaren igen, men låter pumpen sitta,

Provar kommer igen bensin...

PUMP JÄVEL....

Hämtar en sprillans ifrån en av bilarna jag vet att den fungerar...
Monterar slangarna och pumpar för hand lite först den kommer bensin.

monterar pumpen som jag tidigare nämnt (pumpen är ifrån en b23a) provar, ja men se den hoppar igång...

i kanske 6-7 minuter... sedan sten död :( :evil: :cry:

tar bort slangen som sitter på förgasaren (till flödet) kör på starten ingen bensin...

provar gamla pumpen för hand då stoppar den och bara lite så där (pumpen när jag handpumpar)

Alltså ja,,

HJÄLP!

Kan det vara den där axeln som fördelaren och pumpen sitter på??? :o

Mvh Anders!

när jag bytte bränslefilter och pump fick ja hålla på som du, ja vet han som hjälpte mig sa att det kan ta lång tid innan man får igång bilen efter man bytt pump, antagligen är det luft i systemet... kör på startmotorn i omgångar, spruta in startgas, kör på startmotorn, tillslut går den igång... jag minns vi fick blåsa i tanken... satte du sladdarna på rätt håll i pumpen ? vi gjorde det felet å satte dom på fel håll :P
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]