Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 242svante
som rubriken lyder så kommer det upp olja runt vevhusventen vid gaspådrag ?:-/ och om man tar bort olje stickan kommer det upp olja där med,
motorn är en B21 et (turbo)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
har du tagit isär vevhusventilationssystemet och kollat det? Har du mekat med några slangar i motorrummet och kanske satt dom fel? Har du gjort ett komptest?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tyder ju på att något är täppt eller att någon tätning är paj. Kan även vara felmonterad turboslang som ger mottryck.

Mvh GK
av Arne
Rengör vevhusventilationen, i annat fall är sannolikheten stor att du trycker sönder vevaxeltätningarna i motorn och då har du mycket jobb framför dig.
Olje/ flamfällan tätar på undersidan mot gummislangen som går ner i tråget ( inte stenstensäker på att det är så men hade isär en rödis i somras och har för mej det var så). Troligtvis är det just där i mellan som det läcker då ( om inte något är spräckt ).

Plocka bort fällan, diska ur den ( typ lägg i diesel om det inte löser upp plasten förstås ) så den är ren, och kleta på loctite etc i anslutningen så ska det nog hålla sig tätt sen ;)
av Ampej
Jag lägger in en fråga som jag tror har att göra med vevuhusventen, min bil läcker inte men när jag drar på så hoppar den tjocka luftslangen ur och sen vaccum slangen som är kopplad på den. Tyder det på att vevhusventen är täppt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan även tyda på att slangarna är gamla och behöver bytas ut men det är nog en god ide att se över vevhusventilationens alla komponenter.

Mvh GK
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]