Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suroot
Hej,

Bil: Volvo 460 1.8i 1996, km 160.000km
Felet uppstått: senaste halvåret (just efter byte av avgasrör, problem med lambdan?)

Har problem med att få igång bilen när det är fuktigt väder. (gammal bil och startproblem = jag antar att det är något galet med strömmen..?)

- startmotorn snurrar (låter ok)
- mätarna lyser och relena "knackar till" när strömmen slås på (ser bra ut och låter ok)
- kommer ström till bensinpumpen (kan bero på dålig mätare men strömmen slår av och på när nyckeln vrids om)
- "rengjorde" tändspolen (öppnade upp f-nskapet, slipade lite med fint sandpapper och torkade rent med CRC)
- gick igenom stort antal kontakter som var lätta att komma åt, öppnade och in med CRC
- provade att sätta i 3:ans växel och lätt rulla runt motorn
- kollade jordningen från batteriet till schassit
- provade till sist att ta bort luftfiltret och kasta in en 2 korkar bensin till motorn för att se vad som skulle hända. Hände ingenting, lite annat ljud kom det dock när den kippade efter andan.

När jag vrider om nyckel så snurrar alltså startmotorn. Det som är lite konstigt är att motorn inte "försöker" starta förrän just före jag sluter vrida på nyckeln, först då låter det som ifall det "är nära att starta". Det luktar inte bensin när jag försöker starta (konstigt?). Lag i akkuladdaren och ännu konstigare, verkar som ifall det "försvinner" ström någonstans ut i bilen..

Försökte ta ut felkoderna själv eftersom det finns inbyggt i bilen:

Sektor 1 = verkar ok
Sektor 2 = lyser (vad f-n :-O) )
Sektor 3 = 4-4-4 (ABS, detta är fixat)
Sektor 5 = N/A
Sektor 6 = N/A
Sektor 7 = verkar ok

Slängde in i motorrummet en värmefläkt (nära/under tändspolen/luftfiltret). Bilen startade utan problem efter ca. 1 timme. (och verkade även som strömmen inte mera "försvinner" ut i bilen)

* vad beror det på att felkod, sektor 2 bara lyser och inte blinkar 1-1-1?
* varför lovar motorn först i så sent skede?
* varför luktar det ej bensin när jag försöker starta?

Vad göra, ska jag måla den grön och köra ut den i östersjön?

Mvh,
Finne tacksam för svar

OBS! Jag är ganska "noob" vad gäller biler och motorer men kan försöka fixa/testa ifall det är något mer som Ni kommer på att testa.
När jag har haft problem med att starta mina gamla bilar, och dom startar efter att en värmefläkt varit under huven så brukar det vara sprucket fördelarlock - testa med att spreja eller torka locket på insidan med tunn olja. Startar motorn då har du funnit felet med krypströmmar i ett sprucket fuktigt lock. Eller så är det kablarna från tändspole - tändstift. Tändspolen har jag aldrig haft problem med ... .... Något annat har det aldrig varit.... fast det är ju möjligt också. Det är aldrig fel att byta fördelarlock och rotor i vilket fall.

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]