Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Köpte en 84 Volvo GLT i helgen. Det är en insprutare med automatlåda. Säkert en ganska fin bil en gång men nu har rosttermiterna härjat friskt.
Har två frågor. När jag startar bilen och skall köra iväg så vill den gärna stanna. Dvs när jag lägger i driven och ger gas. Enda sättet är att ge lite gas och samtidigt hålla på lätt på bromsen. Kanske är tomgången lite låg. Men hur tusan ställer man det på insprutare? Eller hänger detta fel samman med nått annat?

Min andra fråga rör nivåregleringen av dämparna bak. Sitter en kompressor i skuffen och när tidigare ägare har lagat rost har en kabel lossnat och jag har inte en aning om vart den skall. Nån som har en skiss hur det skall se ut? (Kabeln är gul)

Daniel
Tomgången justeras med en svart plastratt under insuget, skruva in för att sänka, ut för att höja.Dock är det oftare CO-halt som är fel, K-jet är känsliga att man har det rätt inställt, annars kan dom tjuvstanna just som du beskriver, och det i kombination att luftvågens platta kanske är lite feljusterad gör att man får problem med det.

Kompressorn ska bara ha två anslutningar, en jord och en plus som går till en strömbrytare på reglaget i mittkonsollen.

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]