Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KUMAz
#568729
Hej!

Igår var det dags för ett första uppstarsförsök av min turbokonverterade 240 med LH 2.2, jag har gått igenom motorn helt med nya lager, kolvar, stakar, kolvringar och packningar. Därför har jag även haft isär ungefär allt som går att ha isär, så detta kan ni ha i baktanke när ni funderar över mitt problem. Alla fel är möjliga så det är bara att häva ur sig allt man kommer på som kan vara galet :P

Nu till problemet.
När vi försökte starta så verkar det som att tändningen är helt off. fick fram ett par smällar men mer än så blev det inte.

Kollade genast tändningen och vi hade knista på alla stift.

Provade att använda startgas men det gjorde ingen skillnad.

Kollade så att tändkablar var rätt monterade.

Vi började kolla på om fördelaren stod fel, vi nollade motorn och nillade rotorn efter ett litet streck i fördelaren som pekade mot ettans cylinder ungefär. Någon som vet om detta är rätt eller om rotorn skall peka åt något annat håll?

Har sedan även funderat på svänghjulet, eftersom jag har LH 2.2 med allgivare i fördelaren så tänkte jag att det inte spelar någon roll hur jag monterar svänhjulet, är jag helt ute och cyklar här?

Vad har vi mer som kan orsaka att tändföljden är fel.

Behöver er hjälp med att komma framåt i felsökningen och uppskattar alla tankar och ideer!

Någon mer info ni vill ha så är det bara att fråga.

Tack på förhand!
av osla
#568830
rotorn ska stå mot ettans cylinder. hände samma för mig när jag bytt hela fördelaren, den small till ibland, men vi hade glömt att nolla kammen, vi hade bara nollat vevaxeln så den stog ett halvvarv fel i tändningen. har ni kollat så ni verkligen har nollat vev och kam?
av Rådlös
#568910
En kontrollpunkt till angående ettans cylinder. Lyft av ventilkåpan. Titta på ventilerna och kamnockarna. När vevaxeln med tändgraderna visar NOLL, skall nockarna på kamaxeln inte ligga emot någon ventiltryckare på ettans cylinder.
Stämmer inte detta så har du dessvärre kommit fel med kamdrevet eller något annat, remmen sitter fel etc. etc.
Tändföljden om du till händelsevis skulle ha fått fel uppgifter: 1 3 4 2.
av KUMAz
#569456
Tråden kan tas bort, problemet är löst och motorn är startad :)
Tack för svaren, alltid bra att ha folk att bolla frågor och ideer med så löser man ju oftast problemen sen :)

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]