Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HellishER
Hej, farsan har fått en 245:a 91:a med B230F motorn och när man försöker starta den så kan den tända till men dör direkt och därefter tänder den inte mer på ett bra tag.

Vad vi har kollat än: kompressionen, bränsle (ej trycket), tändning (gnista).

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Hallgivare har jag blivit misstänkt mot efter läst andra inlägg? Passar isf en Hallgivare ifrån en 240 GL 88a (ej b) med B230F? För en sådan bil har han som fungerar. Och vart sitter de på bilarna isf? Kanske andra delar man kan skifta å testa med? (Tändspolen stämmer inte bosch nummret på iaf.)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En 91:a har inte hallgigare utan en vevaxelgivare som sitter ovanpå svänghjulskåpan.
Har du provat med startgas, lätta på en av vakuumslangarna som sitter på spjällhuset och spruta in startgas och sätt sedan tillbaka slangen. Gör nu startförsök och se om motorn startar. Vad har den förre ägaren berättat? Har startsvårigheterna inträffat plötsligt t.ex. efter att man bytt kamrem?

Mvh GK
av HellishER
Tack, ska testa det.
Han kan inget om bilar. Har ej hört hur den la av. Kamrem är inte bytt på många år, vilket är dags att göra om vi får igång den.
Ett fel vi hittade i början var att det fjädrande stiftet i fördelarlocket var av, så ett nytt lock är redan på plats. Gjorde ingen skillnad dock.
Jag återkommer efter testet.
av Rådlös
Ett tänkbart fel kan vara vevaxelgivaren. Jag säger inte att det är det, men det finns en möjlighet och värt att kolla.
Själva givaren sitter trångt till mellan torpedplåten och svänghjulskåpan, så det är svårt att nå den. Men det går en kabel från den. Som väl är, så finns det en skarvkoppling på kabeln. Där kan man öppna och ohmmäta givaren. Det kan vara glapp i den eller kabeln. Även i kontakten kan det bli oxider och glapp med tiden. Normalt är kontakten fylld med vaselin för att fukten inte skall angripa, men på en tjugo år gammal bil kan det inträffa ändå. Så låt vaselinet vara kvar om det inte ser alldeles galet ut.
Kabeln kommer upp från svänghjulskåpan och går framåt en bit uppepå ventilkåpan. Rätt långt bak sitter skarvkontakten som man kan öppna och mäta på. Ohmvärdet minns jag inte exakt, men det bör vara omkring 200 - 300 ohm. Vrid och rör lite på kabeln medan du mäter så du ser om det skulle vara någon glappkontakt.
Så här ser kontakten ut:
Bild
Men detta är på en Volvo 700 och då finns den inte på samma ställe som i Volvo 200, men det är samma typ av kontakt.
Bilden har jag "lånat" (en del av bilden) från en annan tråd här på forumet. Felet i den tråden handlar inte om kontakten eller vevaxelgivaren. Det bara råkade vara ett åskådningsexempel på kontakten. Här är den tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=72605
av HellishER
Tack. Ska testa ohm-mäta den någon dag, om jag kan hitta den. :P

Hade dragit ut ur säkringarna till bränslepumparna sist, så jag testade med startgas idag utan pumparna. Inte ett liv i motorn. Kopplade i säkringarna och testade igen. Då gick faktis bilen igång och jag lyckades hålla den i gång i 40sek. Filmade det också. Men den verkade inte gå något vidare på lägre varv, kanske under 2000. Men den spann fint när man gasade på. Men den dog till slut och ville inte starta igen. :(
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att bränslepumpsreläet behöver bytas.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
gnestakalle skrev:Kan vara att bränslepumpsreläet behöver bytas.

Mvh GK
Det tror jag faktist inte, för är relät dött kan den väl int funka? eller funkar den ibland? min har krabbat endel med bensin å ja mistänkte relät men det va en av pumparna som lagt av samt var tändsiften och tändkablarna dåliga och fördelarlock... Men ja kan ju ha fel....

Men kan det verkligen vara relät på hans bil? för om det gått sönder funkar den väl int alls? han fick ju igång den.. men ja kanske tänker fel? :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Behöver inte vara helt paj bara att det fungerar dåligt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
gnestakalle skrev:Behöver inte vara helt paj bara att det fungerar dåligt.

Mvh GK
ok då hänger jag med i svängarna :-)-)

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]