Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av herrcronqvist
Har nyligen haft min Volvo på den årliga servicen plus att dem reparerade den efter den har varit stulen. Den funkade perfekt i 2 dagar.
När jag skulle starta bilen den 3 dagen vägrar den att starta och jag har ingen aning om vad det kan vara. Skulle tro att det är startmotorn men om jag inte har helt fel brukar man märka det ett tag innan om den är kass.

Där e ström på bilen för fläkten startar, och radion går att sätta igång. Men den orkar inte mer än så.

Någon som har någon idé på vad det kan vara?? Börjar bli så trött på den nu för den har kostat en del redan som det är. Och vill helst inte skrota eller sälja den i delar vilket jag kommer göra om det är något "dyrt" problem.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att mäta upp batteriet så att det finns "kräm", minst 12.5 Volt obelastat bör det vara. Mät sedan medan någon gör ett startförsök och se vad du mäter upp då, återkom med det resultatet. För att kolla om det möjligen kan vara jordfel kan du sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt i motorns gods.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Annars!!! Köp ett nytt batteri och dom är inte skitdyra på Biltema och dom funkar länge om man underhåller dom med laddning.
av herrcronqvist
Batteriet är dock ganska så nytt, byttes för ca 1 månad sen av verkstaden. Visst det är ett begagnat men borde ändå vara så pass bra att det inte är det. Men vad vet jag.
Men ska kolla batteriet!!!
Användarvisningsbild
av vetten
Ett begagnat batteri kan vara bra, men dom kan ju faktiskt trott eller lurat dej där på verkstaden, dom kanske trodde att det var ok. Själv skulle jag inta ge en krona för ett begagnat utan hellre åkt och köpt ett nytt på typ Biltema för ett nytt är alltid ett nytt och ett begagnat är alltid använt och för mej gammalt och värdelöst.
Att fläkt och lyset funkar är ingen garanti att batteriet klarar av att starta bilen eftersom det då går åt nästan all kapacitet det har och det behöver inte betyda att inte lampor och fläkt funkar eftersom dom drar ytterst lite av batteriets ström, är du säker på att din generator verkligen laddar vad den ska?
Kolla det först och be gärna en verkstad testa om ditt begagnade batteri verkligen orkar att ge den ström som krävs för en start, ja dom kan kolla det genom att belasta det med en riktig mätare.

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]