Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HenkeL
Hej igen boys!

Har precis fått kopplingen bytt hos en märkesverkstad, till det fashionabla priset av 4500kr inklusive allt. På vägen hem upptäckte jag dock att det satt en fågel under bilen och kvittrade, och väl hemma visade sig det vara kopplingsarmen med tillhörande vibrationsdämpare som skakade rejält, och därmed skapade fågellätet. Jag ringde han som bytt kopplingen och frågade om han visste om den skulle skaka, och ja, det skulle den, men det skulle inte låta.

Så jag körde in igen och fick den undersökt, och det visade sig vara urkopplingslagret som inte höll måttet, även om ett nytt precis blivit monterat. Med det bytt och spelet justerat en andra gång är den nu tyst, men kopplingsarmen skakar likväl fortfarande, så därför undrar jag om den ska göra det. Enligt verkstaden skulle den det, men i min värld skakar den p.g.a. obalans någonstans (ej centrerad lamell?), eller liknande. Vad säger ni? Ni med samma typ av M47 (den utan fjäder och med vibrationsdämparklumpen), skakar eran?
Användarvisningsbild
av HenkeL
Nu behöver jag lite vägledning igen....

Enligt vissa ska det varken skaka eller vibrera efter ett korrekt utfört kopplingsbyte, och enligt vissa så ska det skaka och vibrera under de första milen p.g.a. "bla bla". Vad är rätt? Jag bytte koppling för att bli av med skakningar vid start och upp/ned-växlingar, och det har bara blivit mycket värre. Tyder inte det på att den inte är korrekt centrerad? Vad annars kan orsaka skakningar när man slirar på kopplingen? Obalans i lamellen? Trasigt svänghjul?
M47-låda med skakande urkopplingsarm står det i rubriken och det tar jag som att själva armen skakar, att du hört det och upplever det störande.

Vad är det som skakar egentligen, nu låter det nästan som om svänghjulet inte är rakt.
varför ska du slita på kopplingen?
Det mesta verkar mer eller mindre skaka :)

Varför jag ska slira på kopplingen? Det ingår liksom i att köra bil... tro nu inte att jag tar mig iväg från stillastående som en gammal 90-åring, och ligger kring 3000rpm och har pedalen halvt uppsläppt. Jag kör som man "ska", och visst ingår ett visst kopplingsslir då? Och det är då skakningar och vibrationer känns i pedal, ratt och spak. Det syns även om man tittar på urkopplingsarmen under bilen när den står på tomgång med lådan i friläge.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]