Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maccan92
heej!

har nu köpt mig en 242 billigt. men styrlåset var det fel på. funkar inte med nykeln, hur kan jag ta bort det?
går det att kapa av rattstången rakt av eller hur ska jag fixa det? behöver inte ha nått rattlås senare så..

mvh
av Amarace
Det är väl nåt man inte direkt svarar på såhär på ett allmänt forum hur man ska knäcka/ta bort ett rattlås.

Hur menar du att det inte fungerar med nyckeln? Kan du alltså vrida nyckeln men rattlåset sitter fast ändå?
av maccan92
visste inte hur jag skulle få veta annars då jag ska hämta karosen med släp imorn! nykeln går inte att vrida ens.
så jag får väl koppla ur rattstången vid torpeden och sen rulla på den och fixa det när den står hemma i garaget!
av Amarace
Om inte nyckeln får att vrida ens, så är det fel nyckel till tändningslåset helt enkelt. (för ni har väl testat att vrida ratten fram och tillbaka medans ni försöker vrida nyckeln?)

Annars är det ju lättast som du skriver, att helt enkelt ta loss vid rattknuten (övre el undre) för att kunna vrida hjulen för hand iallafall.
av maccan92
det är rätt nyckel!

men tändningslåset ska bytas. men enklas borde vara att låssa rattstången som sagt, ska bara ha upp den på kärran så.. bara jag får det så är det inga problem..
av Amarace
bensinskalle skrev:För att byta tändningslås får du byta hela rattstången, vad jag vet går det inte att få ur låset. Kanske någon låsexpert vet man jag har inte kommit på något...

Är enkelt att byta enbart tändningslås/rattlås, sitter med två säkerhetsskruvar (såna som går av vid ett visst moment och är kullriga) och två stjärnskruvar. Vill som sagt inte beskriva, men det ger sig självt när man väl kollar hur det ser ut.

85 o nyare däremot är värre, då är det pressat på, men även där går det om man bara vill.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]