Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orange245
Hej

Jag har lokaliserat mitt kritiska elfel nu, det var oljetryckskontaktskabeln som låg mot en utav generatorkablarna och plasten hade förstås torkat och spruckigt därav fick det kontakt där det inte skulle. Med krympslang och skarvade kablar så blev det en bra och framtidssäkrad lösning på det hela. Kabelisoleringen kunde ha blivit så där torr förra några år sen då jag hade problem med laddningen sist och batteriet kokade torrt + att grenröret är i närheten.

Ang att motorn går när jag stängt av bilen så har jag inte varit med om det på ett tag nu, det händer någon gång ibland ganska eller väldigt sällan. Jag har för övrigt Megasquirt på bilen men den boxen är inkopplad på samma kabelhärva som orginal LH2.2 box. Jag hör tydligt hur det klickar till i reläet när motorn stannar, även när jag ibland har fått lägga i backen så backlampan tänts så hörs det "klick" så stannar motorn. Fortsätter problemet så får jag återkomma, ibland har även hastighetsmätaren lagt av helt vid kallstart. Jag har elektronisk sådan och när man slår ovanpå instrumentpanelen så går den alltid igång, detta händer enbart om vintrarna. Jag har inte hittat något som tyder på samma elfel egentligen.

Tackar för all hjälp!
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]