- fre 12 aug 2011, 10:41
#555199
Hej...igen!
Är min 240 känslig för fukt????
I vintras hade jag startproblem med min Volvo 240 B23F 1988. Köpte då 2st nya Biltema lmm och testade, den startade men gick som en kratta. Köpte sedan en beg. lmm volvo original, då startade den direkt och sen dess har den gått.
Den senaste månaden har det börjat krångla lite igen. För några veckor sedan åkte jag hem från jobbet med bilen, lagade lite mat (detta tog ca 30min) och skulle sedan åka in till "stan", MEN bilen vägrade starta. Gick bara runt på starten utan att tända. Jag kollade fördelaren och såg att rotorn såg sliten ut, bytte både rotor & lock. Sen gick den en vecka till utan problem.
I förrgår kom det en kraftig regnskur, när jag kom ut till bilen dagen efter såg jag att det var lite blött på golvet vid pedalerna (har läckt in vatten från torkarhålet i karossen och droppat ner på golvet, har nu bytt gummipackning så nu är det tätt igen). Skulle starta och köra iväg, men ville inte starta, går bara runt på starten.
Kollade fördelare + rotor igen, såg bra ut. Kollade säkringen till soppapumparna framme vid batteriet, det såg lite små ärgat ut så jag slipade ytorna och satte dit igen. Kollade tändspolen, den gav bra gnista (dock gulaktig?), tog bort sopparelät vid handskfacket och upptäcker att det droppar vatten ur relät. Tydligen har det runnit in vatten från torkarhålet längs med kablaget och ner i relät. Så det var skrot, cyklade till skroten och fick tag i ett nytt.
Provade att starta och bilen gick perfekt igen, körde 3mil utan problem!!! Senare på kvällen (ganska kyligt & rått ute) skulle jag köra igen, men den vägrade att starta, gick bara runt på starten. SUCK! Väntade 1 timme, hängde av batteripolen, sen provade jag igen och då startade den som vanligt!!!! Gick ut nu på morgonen och skulle prova igen, men vägrade att starta. Jag lossade batteripolen, lossa de flesta kontakter jag kunde se och sprutade med el-spray, även i tändningslåset, sopparelät och på generatorkolen och vickade och kollade alla kablar + säkringen igen. Efter detta (ca 15min) provade jag att starta och den hoppa igång perfekt igen!! Men kommer den att starta nästa gång???
Det känns som att det är något som glappar någonstans eller som är känsligt för fukt eller liknande? Någon som har vart med om något liknande och har tips på vad det kan vara? Köper snart en ny bil istället...eller en gammal bubbla, dom bara går ;)
Är min 240 känslig för fukt????
I vintras hade jag startproblem med min Volvo 240 B23F 1988. Köpte då 2st nya Biltema lmm och testade, den startade men gick som en kratta. Köpte sedan en beg. lmm volvo original, då startade den direkt och sen dess har den gått.
Den senaste månaden har det börjat krångla lite igen. För några veckor sedan åkte jag hem från jobbet med bilen, lagade lite mat (detta tog ca 30min) och skulle sedan åka in till "stan", MEN bilen vägrade starta. Gick bara runt på starten utan att tända. Jag kollade fördelaren och såg att rotorn såg sliten ut, bytte både rotor & lock. Sen gick den en vecka till utan problem.
I förrgår kom det en kraftig regnskur, när jag kom ut till bilen dagen efter såg jag att det var lite blött på golvet vid pedalerna (har läckt in vatten från torkarhålet i karossen och droppat ner på golvet, har nu bytt gummipackning så nu är det tätt igen). Skulle starta och köra iväg, men ville inte starta, går bara runt på starten.
Kollade fördelare + rotor igen, såg bra ut. Kollade säkringen till soppapumparna framme vid batteriet, det såg lite små ärgat ut så jag slipade ytorna och satte dit igen. Kollade tändspolen, den gav bra gnista (dock gulaktig?), tog bort sopparelät vid handskfacket och upptäcker att det droppar vatten ur relät. Tydligen har det runnit in vatten från torkarhålet längs med kablaget och ner i relät. Så det var skrot, cyklade till skroten och fick tag i ett nytt.
Provade att starta och bilen gick perfekt igen, körde 3mil utan problem!!! Senare på kvällen (ganska kyligt & rått ute) skulle jag köra igen, men den vägrade att starta, gick bara runt på starten. SUCK! Väntade 1 timme, hängde av batteripolen, sen provade jag igen och då startade den som vanligt!!!! Gick ut nu på morgonen och skulle prova igen, men vägrade att starta. Jag lossade batteripolen, lossa de flesta kontakter jag kunde se och sprutade med el-spray, även i tändningslåset, sopparelät och på generatorkolen och vickade och kollade alla kablar + säkringen igen. Efter detta (ca 15min) provade jag att starta och den hoppa igång perfekt igen!! Men kommer den att starta nästa gång???
Det känns som att det är något som glappar någonstans eller som är känsligt för fukt eller liknande? Någon som har vart med om något liknande och har tips på vad det kan vara? Köper snart en ny bil istället...eller en gammal bubbla, dom bara går ;)