Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle byta koppling (och växellåda) för första gången igår... :) På pappas 244 GL -90. Har dock ej hunnit klart... Jag undrar varför det är så viktigt att markera hur kopplingen är markerad mot svänghjulet?

Angående vikten på lådan så kan det inte vara 40 kg, jag la mig under den (på längden) och drog ut loss den från motorn med hjälp av knäna och armarna, la ned den på benen och krälade ut med den liggandes över låren. Kändes som om m47:an väger max 20-25 kg? :wink:
Volvo264GLE skrev: Angående vikten på lådan så kan det inte vara 40 kg, jag la mig under den (på längden) och drog ut loss den från motorn med hjälp av knäna och armarna, la ned den på benen och krälade ut med den liggandes över låren. Kändes som om m47:an väger max 20-25 kg? :wink:
M47an är ju lätt i jämförelse med M46, och BW55/AW71 är ännu tyngre att hantera manuellt, jag vet ;)

Vad det gäller markeringen så är detta för att man ska få kopplingen på samma ställe igen, knappast nåt man behöver bry sig om ifall man byter ut kopplingen.
Dock är det viktigt att få svänghjulet rätt ifall man har demonterat detta, gäller då de bilar med LH 2.4 och svänghjulsgivare.
Aha! Har nu monterat ny koppling och mycket fin växellåda..
Det stod i anvisningarna om kopplingsbyte att man skulle markera var kopplingen satt mot svänghjulet - då var det helt onödigt :lol:
Användarvisningsbild
av Vix
Dum fråga kanske men varför väger m45, och m46 mer än 47? Materialskillnader? Eller mer innehåll?

Fick iallafall en himla fin ide' om man ska ha på lådan. Att sätta 2 st. pinnbultar i 2 av övre skruvhålen och bara hasa på fanskapet så kommer det ju hyfsat rakt direkt också! :D
Vix skrev:Dum fråga kanske men varför väger m45, och m46 mer än 47? Materialskillnader? Eller mer innehåll?

Fick iallafall en himla fin ide' om man ska ha på lådan. Att sätta 2 st. pinnbultar i 2 av övre skruvhålen och bara hasa på fanskapet så kommer det ju hyfsat rakt direkt också! :D
"Huset" på M47 är alu medan M45/46 är gjutjärn.

Pinnbultar funkar ju inte eftersom man måste vrida lådan för att få den att gå fritt i kardantunneln när man de/monterar. Örat för startmotorn går ju inte fritt.
Men det funkar bra att skippa den översta (den sämst tänkbart placerade) har kört utan denna i många mil och många utav bilarna.
Ett annat alternativ är ju att ha en lååång förlängare till de övre, har själv en som jag förlängt till ca 1m:)

Bild
Användarvisningsbild
av Vix
Det jag menar är kortare skräppinnbultar så att man ändå kan vrida lådan för att passa in splines och man behöver lirka betydligt mindre och sen bara skruva ut de med en lämplig tång när låddan är på plats (alltså bara sista biten efter vinkling)... :) .

Har för mig att jag använde kort förlängare - led - lång förlängare på de andra bilarna, eller vinklad nyckel. blev dock väldigt små rörelser haha.
Men din superlånga ser ju fantastiskt användbar ut!!!
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]