Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kristian
Hur ofta byter man kamrem på en b230?
Spännrullen på samma gång?
Användarvisningsbild
av Sparkz
7500 mil.
Byt rullen om den låter illa eller glappar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Slänger in en fråga på ytterligare en motor då.
Hur många mil på en B200F? skiljer det mot B200K?
/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
då har jag 4500mil kvar mao.
Remmen är redan bytt 2ggr så jag lär knappast göra det en gång till på en så gammal bil, hur länge brukar de hålla innan de går sönder? (7500 bör ju vara lite i underkant)
/Anders
av Kristian
Och då är vi raskt inne på själva arbetet: Remskivan på vevaxeln, kan den bli ett problem?
Sitter den fast med en högergängad bult kanske?
av Kristian
Inlägg raderat med anledning:
Annonser håller vi under köpes/säljes/bytes, där dom hör hemma. Inte inne i övriga forumet.

Mvh/
Adde
Moderator
av Addekarlsson
Brainded skrev:då har jag 4500mil kvar mao.
Remmen är redan bytt 2ggr så jag lär knappast göra det en gång till på en så gammal bil, hur länge brukar de hålla innan de går sönder? (7500 bör ju vara lite i underkant)
/Anders
Den kan hålla 10 000 mil, den kan oxå gå sönder efter 5 000 mil. Det där vet man aldrig. :D
Men om man är rädd om motorn, så byter man strax innan nitervall...
Kristian skrev:Och då är vi raskt inne på själva arbetet: Remskivan på vevaxeln, kan den bli ett problem?
Sitter den fast med en högergängad bult kanske?
Nej då, den är inga större problem. Helt vanlig gänga på den. Har du tillgång till mutterknack, så ta den och lossa bulten med. Annars blir det till att bruka mindre våld. Hylsa, låååångt spärrskaft, i med en polare i bilen som håller på bromsen. Sen är det bara ta i. :D
Hur hårt den sen ska dras åt igen, det har jag inte en aning om. Jag tar i så där lagom typ. När bilen flyttar sig, trots polaren som bromsar, då ger jag mig. *skrattar*

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
60 Nm och 60 grader.
Men ta i rejält med en meter långt drag så räcker det.
Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]