Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
460:n slutade att ladda, när jag gått igenom kablarna funkade det igen. Dock tror jag att det kan vara dags att byta kol, den har gått 15000 mil utan byte.

Vet någon hur man gör när man byter kol/laddningsrelä på en Valeo-generator?

/Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sitter den inte bara med 2 skruv på baksidan av generatorn?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Bild

Det brukar sitta en plastkåpa över bakstycket på generatorn som du först måste lossa, man brukar få ta loss kablarna först och glöm inte att koppla bort batteriet innan du börjar meka. På bilden har jag markerat dom två skruvar som du ska lossa för att få lös kolhållaren, sen är det bara att försiktigt vicka ut den gamla När du monterar den nya så var försiktig så att du inte råkar bryta av något kol bara, plastkåpan är väl inte direkt nödvändig så det är en smaksak om du orkar att pilla dit den igen.
Användarvisningsbild
av vetten
90% chans att det är Valeo eftersom jag har haft ett flertal bilar i 400-serien av olika årsmodeller och det är bara på en som det inte va Valeo utan där satt det en helt okänd Tjeckisk sak och som jag upptäckte först när den pajade och då köpte jag en utbytes från Volvo och fick en Valeo och som funkar utmärkt. En sak som är både på gott och ont med Valeo är att dom laddar lite över och därför kan "äta" glödlampor på bilen, men det har jag aldrig reagerat på utan det är vad andra har sagt.
Inget fel med den franska Bosch Generatorn alls :-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Nej det måste vara ett till en Valeo Generator eftersom dom inte är lika. Hittade inte heller någon på biltema nu men dom har haft dom tidigare, du får väl uppsöka mekonomen eller liknande.
av Akvaristen
350 pix på mekonomen, det var den där franska standarden(inte bosch-standard). Det såg lite annolunda ut än orginal kolen men det passar perfekt och nu laddar generatorn som den ska. Tack för er tid o hjälp.
Användarvisningsbild
av vetten
Bra att det löste sej för dej och du ska få en "GULDSTJÄRNA" för att du kom igen och talade om hur felet löste sej.

Exakt vad jag hela tiden efterlyser här ?:-/ Nämligen att man talar om hur man fixade felet, för först då kan man ju få HELA hjälpen som man söker efter och först då blir ju tråden till fullkomlig hjälp :-)-)
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]