Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av itchi
#532817
Har en BW55 som går lite konstigt. När man kör iväg rycker det och ibland driver den inte iväg förens man varvat upp motorn en hel del, då hugger den till och börjar driva. Samma sak om man kommer till en backe så hugger det och kan sluta driva mitt i backen. Är man hård på gasen här börjar den driva igen.

Oljan är hallonsaft färgad och luktar inget, kört PRND23 flera gånger när den är varm, väntar lite och kollan mängden, perfekt!
Kickdown wiren är perfekt, exakt som i manualen 0,2 i tomgångsläge och 51,2 i fullt spett.

Är det nått oljetryck som jävlas?
Är det lamellskivorna som är slut i växlarna?
Är det Turbinen (konverten) som är paj?

Mvh Emil
av itchi
#533006
hej
jag mäter som jag skrev, växla mellan lägena när den är varm och stanna ca 5 sekunder på alla växlarna, ha den på tomgång 2 min sen titta på stickan och då ligger jag på max sträcket efter 1 minuts väntan.
Så olja finns det i och den är fin
Användarvisningsbild
av NisseHult
#533165
itchi skrev:...ha den på tomgång...
Det var just det som du inte skrev, och gör man fel här så blir det alldeles för lite i lådan.
Det händer emellanåt att man mäter med motorn avstängd, och även tippar i vanlig motorolja.
Det är anledningen till min fråga.
Men nu vet jag ju att det är inte nivån som är problemet.
Det kan vara filtret som är igensatt.
Plocka ner tråg och filter och rengör.
av itchi
#533202
Japp det ska jag göra :D Och om det är friskt där så ska jag testa oljetrycket. Är oljetrycket bra så börjar jag misstänka konverten
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]